Так само, як 70% словникового запасу людина засвоює до 5-річного віку, так і ставлення до грошей формується дуже рано. Дитина бачить, запам\'ятовує, наслідує і привласнює основні способи поводження з грошима від своїх батьків, інших дорослих, оточення. Батьки змушені конкурувати з телебаченням, приятелями, іграми за право впливати на своїх дітей. Тобто, хочете Ви або ні - процес іде. І в той час, коли батьки починають усвідомлено навчати своїх чад вмінню поводитися з грошима, - це вже не односторонній вплив, а зустріч двох різних світів, взаємопізнавання, взаємний обмін думками і уявленнями.

Гроші як інструмент

Однаково погано для дитини і перебільшення, і недооцінка ролі грошей у сім\'ї. Гроші - це не просто папірці і залізячки. Це, в першу чергу, засіб (інструмент) реалізації задуманих планів, проектів. «Це для нас дорого!», - і таке гальмо дитині закриває мрію. Або: «Твій тато може купити все!» І дитина влаштовує істерику: «Купи мені цю дівчинку, яка грає на гітарі». Саме цю функцію грошей діти освоюють значно раніше, ніж батьки починають навчати дітей правильно поводитися з грошима.

Існує і ще одна можливість правильного використання грошей: управління за допомогою грошей. З трьох основних можливостей (споживання, управління грошима і управління за допомогою грошей) саме остання найбільш психологічно навантажена і вимагає особливої уваги. Так, ритуали розподілу грошових коштів між членами родини - це типовий приклад воістину магічних властивостей грошей, якими людська психологія їх наділяє. Розуміння специфіки організації даних ритуалів у сім\'ї говорить багато про стиль взаємин, психологічний клімат, принципи формування особистості дитини. Ритуали ці можуть бути як позитивними, так і негативними. Кожен з таких ритуалів має колосальний вплив на становлення особистості. Ось деякі з них: «Всім дітям порівну на кишенькові витрати», «Бонуси за досягнення», «Попроси у мене - і, може бути, я дам, але будеш винен», «Відчепися, що ти ще від мене хочеш? Я ж тобі гроші даю! », « Я сьогодні добрий - беріть ,скільки хочете! ». Діагностичний і корекційний потенціал ритуалів розподілу грошей дуже великий і повинен з розумом використовуватися батьками.

Психологія витрат

Гроші мають свій смисловий і психологічний еквівалент:

  • отримання грошей = визнання, схвалення, можливість реалізувати бажання, відчуття зобов\'язань перед тим, хто їх вручив, сором;
  • наявність грошей = дорослість, сила;
  • відсутність грошей = безсилля, залежність.

І, якщо говорити про вплив батьків на формування ставлення та вміння поводитися з грошима, то дуже важливий момент – спочатку поступово привчати дитину до самостійного розподілу своїх, кишенькових грошей, а потім і зароблених. Надмірний контроль і страхи батьків щодо марнотратства і безладної відносини дитини до грошей формують неадекватну самооцінку особистості і породжують безліч проблем в майбутньому житті. Не варто давати дитині суму, яка зробить катастрофічну дірку в сімейному бюджеті, у разі, якщо гроші «спустяться на вітер». Не потрібно бояться, що дитина зробить помилку, витратить «не на те». Хто з нас не помилявся? Батькам не варто недооцінювати своїх дітей. Можливо, у когось з них є слушні пропозиції щодо управління грошима. Як добре і образно сказала О. Забужко: «Мати повільно і безповоротно вбиває дорослу дитину, утримуючи його при собі, сковуючи кожен його рух і помисли власною обволікаючою присутністю» .

Доросле життя змушує людину все частіше стикатися з необхідністю системного розпорядження коштами. Історичну роль помічників, що направляють в істинної турботі про гроші, завжди грали банки. Кожен банк намагається враховувати особливості психології клієнтів, їх звички, відношення до грошей, що склалися з плином життя, але банки можуть, і, можливо, в цьому є великий сенс, допомагати виховувати правильне ставлення до фінансів.

Від теорії до практики

Як правило, ми в банку стикаємося з результатами формування знань, умінь і навичок поводження з грошима. І, на жаль, можна констатувати - типовим є низький рівень фінансової культури. Це негативно позначається на розвитку різних форм співпраці банку і клієнтів. Тому, у нас в «Укрінбанку» розроблені як просвітницькі, так і споживчі програми для дітей. Найменшим нашим клієнтам подаємо інформацію про способи поводження з грошима у вигляді коміксів з пригодницькими сюжетами у журналі «Веселі уроки», для старших дітей пропонується участь у творчих конкурсах. Так, «Укрінбанк» разом з «Новим» телеканалом реалізує спільний проект - щотижневий конкурс дитячих листів «Канікули твоєї мрії» (програма «Підйом»). Вже 10 дітей з різних населених пунктів України отримали спеціальну Дитячу пластикову картку міжнародної платіжної системи VISA, на яку Банк перерахував гроші, необхідні для здійснення мрії переможців. Гасло дитячої програми від «Укрінбанку» - «Зручно дитині - спокійно батькам». Ті сім\'ї, які скористалися цією послугою банку, переконалися, що Дитяча картка дозволяє батькам не тільки надавати дитині оперативну фінансову підтримку, а й контролювати витрати свого чада і, при необхідності, обмежити його витрати (усі рухи грошей з дитячої картки батько бачить на своєму мобільному телефоні у вигляді СМС-повідомлення). Зручно і повчально. Ця програма особливо актуальна зараз, коли в багатьох сім\'ях планується літній відпочинок дітей або їх навчання в період канікул. Спеціально до літніх канікул «Укрінбанк» оголошує акцію для дітей «Канікули починаються», яка триватиме з 20 травня по 20 червня 2011 року. Дитячі картки, як додаткові до картки одного з батьків, будуть видаватися безкоштовно. Початок акції 20 травня в День банківського працівника, і першими такі картки отримають діти співробітників «Укрінбанку». Спочатку своїм, щоб краще знати, що пропонувати клієнтам.

Сім\'я - це, по суті, маленька країна зі своєю історією і культурою. І чим більше буде ваших власних, колективно придуманих традицій, ритуалів, свят, тим міцніше буде сім\'я, тим цікавіше буде жити громадянам вашої маленької республіки. Пам\'ятайте, що з латинської "республіка" перекладається як "загальна справа"!


Переглядів: 4488
Поширень: 0