В рамках робочої зустрічі було проведено круглий стіл на тему: «Роль та місце адміністративних судів Польщі в публічно-правових відносинах», в якому взяли участь голова Вінницького апеляційного адміністративного суду Віталій Кузьмишин, заступник голови Вищого адміністративного суду України Михайло Цуркан, Віце-голова Вищого Адміністративного Суду у Варшаві Анджей Кісєлевич, Голова Воєводського Адміністративного Суду в Гожуві Великопольському Ян Петр Гженда, Суддя Воєводського адміністративного суду в Гожуві Великопольському Анна Юшчик – Вішнєвска, Керівник відділу Воєводського адміністративного суду в Гожуві Великопольському Ришард Поміховскі, Директор Департаменту Верховної контрольної палати у Варшаві Йузеф Гурни, а також судді Вінницького апеляційного адміністративного суду.

Вінницький  апеляційний адміністративний суд  приймав у себе за круглим столом колег із Польщі

На заході учасники мали можливість ознайомитись з основними засадами функціонування та діяльності адміністративних судів Республіки Польщі та України та обмінятися досвідом щодо організації роботи адміністративної юстиції обох країн.

Так представниками української сторони було зазначено, що на території України поява адміністративної юстиції сягає середніх віків, її історія бере свій початок ще з 16-17 століть, однак вперше на законодавчому рівні створення системи адміністративних судів було задекларовано Законом України «Про судоустрій України», прийнятим Верховною Радою України 7 лютого 2002 року. Закон не тільки визначив місце адміністративних судів в системі судів загальної юрисдикції, а й установив трирічний строк для їх створення, проте цей процес виявився на багато тривалішим. Фундаментальним етапом становлення системи адміністративної юстиції в України стало прийняття 6 липня 2005 року Кодексу адміністративного судочинства України, який набрав чинності з 1 вересня 2005 року.

Вінницький  апеляційний адміністративний суд  приймав у себе за круглим столом колег із ПольщіВарто відмітити, що в Україні до створення системи адміністративних судів не існувало в завершеному вигляді правового захисту фізичних осіб у відносинах з адміністративними органами. Представникам польської сторони висвітлили, що правовий захист, який забезпечують адміністративні суди України спрямований не на покарання протиправної поведінки, а на поновлення законного стану, що пріоритети адміністративної юстиції полягають у сфері захисту саме прав громадянина, а не держави, що має сприяти зростанню правової культури суб’єкта владних повноважень та його діяльності, направленої на захист інтересів громадянина.

В свою чергу іноземні колеги розкрили питання щодо місця системи адміністративних судів в структурі публічної влади Польщі, ознайомили із організацією роботи адміністративних судів у них, висвітлили питання щодо розподілу компетенції між судами, що розглядають адміністративні справи, здійснення суддівського самоврядування, питання перспективи формування судового прецеденту тощо.

Вінницький  апеляційний адміністративний суд  приймав у себе за круглим столом колег із Польщі

Зокрема, Голова Воєводського Адміністративного Суду в Гожуві Великопольському, суддя ВАС Ян Петр Гженда повідав, що адміністративна судова система Польщі – двоступенева, на відміну від трьохступеневої української. Вона складається з воєводських адміністративних судів та Вищого адміністративного суду Польщі. До 1 січня 2004 року в Польщі діяв лише Вищий адміністративний суд, який мав свої філії у найбільших містах. Після проведення судової реформи з’явились також воєводські адміністративні суди.

Адміністративні суди Польщі здійснюють правосуддя шляхом реалізації контролю за діяльністю публічної адміністрації (сфера державного управління та місцевого самоврядування) та розв’язання спорів щодо компетенції та підвідомчості між органами місцевого самоврядування, самоврядними апеляційними колегіям, а також між ними та урядовими органами.

Воєводські адміністративні суди є судами першої інстанції. Вищий адміністративний суд розглядає в апеляційному порядку скарги на рішення цих судів, має повноваження приймати постанови з метою тлумачення правових положень, застосування яких призвело до відмінностей в рішеннях адміністративних судів, а також постанови, що роз’яснюють складні випадки застосування права, які виникли в конкретній справі. Крім того він також компетентний вирішувати спори щодо підвідомчості між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади.

Вінницький  апеляційний адміністративний суд  приймав у себе за круглим столом колег із Польщі

Як було встановлено під час круглого столу, характерною особливістю польської системи адміністративної юстиції є те, що перед тим, як звернутись до суду, особа має пройти процедуру оскарження прийнятого адміністративним органом рішення саме до цього органу, а в разі неприйняття рішення на користь особи – до вищого адміністративного органу. Якщо особою не було дотримано вказаної вимоги, це є підставою для суду відмовити в прийнятті заяви. Такий підхід дозволяє уникнути надходження великої кількості справ до судів, оскільки з усієї кількості справ, які надходять до вищих адміністративних органів, що переглядають рішення органів нижчого рівня, лише близько 10% подаються до адміністративних судів першої інстанції. Ще одним фактором, за словами представників польської делегації, що значно впливає на зменшення кількості справ, які надходять до Вищого адміністративного суду, є підхід, за яким витрати, пов’язані із веденням судового процесу у ВАС РП, покладаються на позивача, якщо він програє.

Вінницький  апеляційний адміністративний суд  приймав у себе за круглим столом колег із Польщі

Обидві сторони круглого столу почерпнули від заходу багато корисного, що можна було б в подальшому запровадити у своїх країнах для кращого функціонування адміністративного судочинства, а тому, у рамках даного заходу, учасники круглого столу розглянули питання щодо участі суддів Вінницького апеляційного адміністративного округу в науковій конференції адміністративних судів Республіки Польща, що відбудеться у жовтні ц.р., а також затвердили проект угоди про співпрацю між Вінницьким апеляційним адміністративним судом та адміністративними судами міст Познані та Гожува Великопольського Республіки Польща.



Переглядів: 5046
Поширень: 0