Інтерв'ю із заступником мера про збільшену із 1 січня мінімалку, на що підуть ці додаткові надходження із бюджету, а також про те, чому він не поділяє думки "всьопропало" через збільшення мінімальної зарплатні до 3200.

На інтерв'ю із Владиславом Скальським напросились самі. Із кінця червня 2016 року він - заступник мера Вінниці, відповідає за економічний розвиток і інвестиції. Про економіку і планували говорити, а точніше - про мінімальну зарплатню 3200, яка стала офіційною із 1 січня 2017 року. Суть у тому, що ще не так давно Владислав Володимирович сам працював у реальному секторі економіки. Тож ситуацію знає, як кажуть, із середини і спогади ще свіжі. Звісно, такі рішення, як підняття мінімалки, ухвалюються у Києві. Але ж реалізуються - на місцях, а податки із зарплатні йдуть у місцеві бюджети. Тож наша розмова із Владиславом Скальським про збільшену вдвічі мінімальну зарплату, ризики і реалії. А ще не втрималась і поставила заступнику мера кілька питань "не по темі".

- Однією із причин, яка була озвучена для підвищення мінімальної зарплатні - виведення її із тіні. Чи можна якось оцінити реальні економічні підстави для такого підвищення і як можна оцінити тіньовий сектор зарплатні?

- Збільшення мінімальної зарплатні - це у принципі початок реформування системи заробітної плати у цілому. І це скоріше навіть не політичне, а економічне рішення. У моєму особистому практичному досвіді, на щастя, є тільки ситуації, коли навіть найменша зарплата у твоїй компанії, по-перше, на 100% офіційна, а по друге - автоматично значно вище рівня МЗП. Я згадую, що початкова ставка у касира у магазині, який ми відкрили у 2007 році, була близько 1400 гривень. Мінімальна зарплатня на той час була 440 грн. Тому якщо говорити про мій практичний досвід, я ніколи не працював у компанії із "сірим" доходом або із "обналом" грошей…

- Але працювали у реальному секторі економіки і ситуацію знаєте. Якось порахувати ці "тіньові гроші" взагалі можливо?

- Ситуацію знаю. Думаю, що теоретично порахувати можливо було б на рівні регулятора, який точно знає параметри М0 (усієї готівкової грошової маси у країні), М1 і т.д. Але величезне питання - оборотність цієї маси. На рівні держави обережні оцінки об'єму сірої економіки існують. Думаю, якщо добре погуглите, це знайдете. На рівні міста цього порахувати неможливо. Я впевнений, що на рівні країни ситуацію оцінили, і що зі стратегією виведення тіньової економіки на світло, у тому числі, і пов'язана ця ініціатива (збільшення мінімальної зарплатні. - Авт.)

- Скільки тепер будуть отримувати бюджетники?

- Ну дивіться. Треба розуміти, що одночасно зі зростанням мінімальної зарплатні підвищується розмір посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду Єдиної тарифної сітки - до 1600 гривень. До 1 грудня 2016 року він був 1185, із 1 грудня - 1335 гривень. Із 1 січня 2017 - 1600. Відповідно зростають і посадові оклади усіх працівників бюджетної сфери. Це якщо ми кажемо про ситуацію "в середньому по лікарні" (середньостатистична зарплатня. - Авт.) Щодо підвищення мінімальної зарплатні до рівня 3200, то її відчує і категорія працівників бюджетної сфери, посадовий оклад яких відповідає 1-8 тарифному розряду - сторожі, двірники, прибиральниці, кухарі, помічники вихователів, молодший і середній медперсонал… Тобто найменше оплачувані працівники. Наприклад, двірник, посадовий оклад якого складає 1600 грн., буде отримувати доплату до мінімальної зарплатні - 1600 гривень. Молодша медсестра, посадовий оклад якої складає 2032 гривні, буде отримувати доплату до мінімальної зарплати - 1168… Тобто усі працівники бюджетної сфери, які наразі отримують менше, за 3200 і працюють на повну ставку, будуть отримувати 3200.

- Із підвищенням мінімалки одразу з'явились прогнози із серії "всьопропало" - економіка піде у тінь, людей звільнять або переведуть на півставки, ціни підуть вгору. Видання РІА-новості зробило зовсім не райдужну інфографіку із приводу 3200. Що скажете про такий аналіз?

- Ви знаєте, я вам підготував іншу графічну інформацію. Це незалежний економічний погляд на ситуацію. Позиція IMF group of Ukraine. Там люди-практики, і показують вплив, якщо, зокрема, є "обнал" за 13,5%, за 7,5% або взагалі немає. Ця інформація доступна у Інтернеті. (Авт.: Передруковувати чотири таблиці ми не будемо, тим більше, що у IMF group of Ukraine є сайт, де можна прочитати й інші прогнози. Резюме ж прогнозу по зарплатні у 3200 наступне - "збільшення витрат підприємств на оплату праці у 3-15% однозначно не буде популярним у очах малого бізнесу, що у свою чергу може призвести до росту цін на товари й послуги таких підприємств, утім про "подвоєння" податкового навантаження" у цьому разі мова однозначно не йде).

- Тобто не вважаєте, що всьопропало?

- Більше того, я вважаю, що піднімати офіційну мінімальну зарплатню потрібно. Це є базовим індикатором, який впливає на дуже багато речей. Це дасть можливість також збільшити і податкові надходження. Легальний бізнес однозначно завжди платить більше, ніж мінімальна зарплатня по державі. Якщо говорити про сучасних інвесторів, які розмірковують прийти сюди, ми разом дивимося їх фінансові моделі. Їм у першу чергу потрібні молоді люди, у яких є можливість багато працювати протягом робочого дня. І вони готові платити. І у їхніх фінансових моделях ми не бачимо зарплатні меншої, ніж 4 тисячі. Вони інші моделі навіть не розглядають. А малому і середньому бізнесу, що "комбінують" зарплатню, або просто платять "вчорну" потрібно приготуватися до жорсткої конкуренції. Єдиний спосіб втримати гарного працівника - забезпечити достойну офіційну винагороду за працю. Впевнений - офіційне працевлаштування, офіційна зарплатня знову повернуться до пріоритетів наших вінничан.

- Багато таких інвесторів?

- Ми зараз ведемо переговори щонайменше із п'ятьма потенційними. Щодо UBC Group ми перебуваємо уже на рівні супроводу. З іншими - якраз на етапі прийняття інвестиційного рішення. Поки що говоримо у основному про компанії, які працюють на давальницькій сировині і планують використовувати існуючу кон'юнктуру ринку праці в Україні. На сьогодні Україна із економічних причин поки залишається джерелом найдешевшої робочої сили.

- Повертаючись до зарплатні у 3200, які важелі має мерія і чи має, аби вплинути на бізнесменів, якщо ті захочуть "мінімізувати" витрати, пов'язані із підвищенням мінімалки?

- У першу чергу ми будемо промотувати і агітувати за соціально активну позицію. Ви бачите, як багато зараз зусиль докладається, аби покращити соціальну сферу у місті. І що надзвичайно важливо - це демонструвати, яким чином ефективно використовуються бюджетні гроші. Це - найкращий аргумент для тих, від кого залежить наповнення цього бюджету, аби вони це робили свідомо. По-чесному буде "вскритися" (показати карти): чиновники показують свої статки і у подальшому максимально відкриті для контролю, бізнес показує своїх працівників і їх зарплатню і відкривається для контролю у майбутньому.

- По факту маємо, що чиновники "вскрилися". Правда, ще не усі пояснили свої доходи.

- Ну це вже питання до спеціально створених державних органів. Корупціонерам, не здатним пояснити свої задекларовані статки, не місце у органах державної влади. Крім того, із 1 січня 2017 року відповідно до змін у законодавстві органи місцевого самоврядування можуть проводити перевірки на підприємствах, в установах і організаціях, а також фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників, із метою здійснення контролю за додержанням законодавства про працю і зайнятість населення.

- Відрахування із зарплати надходять у бюджет у вигляді 18% податку із доходів фізичних осіб. І якщо із 1450 грн. це - 261 грн, то із 3200 - це вже 576. Ці додаткові гроші у яку бюджетну "нішу" потрапляють?

- Так, 60 відсотків цих надходжень залишаються у місті, вони ідуть у загальний фонд бюджету. У міста у 2017 році з'являється значно більше відповідальності - додаткове фінансове навантаження у галузі медицини і освіти. Наприклад наступного року місто повністю починає фінансувати ПТНЗ (ПТУ. - Авт.). Де-факто ми ПТНЗ фінансували і цього року, але де-юре починаємо їх фінансувати у 2017 році, усі дев'ять. Тобто місто отримує додаткову тризначну цифру у мільйонах додаткових витрат, які маємо профінансувати із місцевого бюджету. Зрештою у цьому і полягає принцип децентралізації - ви отримуєте більше доходів, але і відповідальність є значно більшою, у тому числі і фінансова. У бюджеті на 2017 рік враховано, що завдяки підвищенню МЗП до бюджету міста надійде 149,5 млн.грн. Ці кошти підуть, у основному, на підвищення заробітної плати бюджетникам (95,8 млн.грн.), а також на розвиток бюджетної сфери, ЖКГ, будівництво і реконструкцію об'єктів комунальної власності.

- Збільшення мінімалки потягне зменшення кількості субсидій. Особисто я не знаю, як це оцінювати, враховуючи, що субсидія призначається із офіційних доходів, а багато хто отримує зарплату у конвертах, а відтак і призначення такої субсидії не зовсім справедливе. Що точно - це не порадує багатьох вінничан. Яка Ваша точка зору на цю проблему?

- Складне питання, і, мабуть, жодна із відповідей правильною не буде. А що значить нечесно отримані субсидії? Ви самі згадуєте про правила гри. Звісно, якесь коригування по субсидіях буде. Але зростання мінімальної зарплати із 1 січня 2017 року ніяким чином не вплине на розмір уже призначених субсидій. Адже субсидія нараховується виходячи із середньомісячного сукупного доходу осіб за попередній календарний рік. Збільшення мінімальної заробітної плати із 2017 року почне впливати на розмір субсидій, які будуть призначатися на опалювальний період 2018-2019 років.

- Пам'ятаєте, якою була Ваша перша зарплатня?

- Пам'ятаю. 100 радянських рублів. Мені було 14 років, це було літо 90 року. Я пішов підмайстром у автомайстерню. Так вийшло, що дуже хотілось гарно вдягатися, а коли у тебе тільки батько із зарплатнею у 120 рублів… Це були перші кооперативи, які тільки починали ремонтувати машини. Я пішов туди підмайстром і заробив свої перші 100 рублів за два тижні досить напруженої праці.

- На що витратили?

- Будете сміятися. Я купив собі гарну модну сумку, із якою мені було не соромно ходити у школу. І купив собі велосипед беушний. Ну, у 14 років це якраз вписувалось у мої пріоритети.

- Питання не у тему, але дуже хочеться знати. Ви заспівали одну із пісень у проекті "Колискова для майбутнього". Чиновники у нас не часто з’являються у таких неофіційних ліричних проектах. Як умовили?

- Чиновником став значно пізніше. Хоча, за великим рахунком, я б і зараз взяв би участь у цьому проекті. Адже ідея "Колискової для майбутнього" - щоб чоловіки заспівали колискові для дітей, у яких у силу різних причин не лишилося тата. Із 10 років у мене не було мами. Тому тема мені близька, я цей проект розумію. Ідея була у тому, щоб знайти гарну пісню, яку можна було заспівати. Мене не задовольнила жодна із пісень. Тому у ніч перед записом мені довелось цю пісню написати самому. А музика написана на iPad у програмі "Гараж-бенд", вона досі у мене є у оригіналі.

- Що побажаєте вінничанам у новому році?

- Мир нам потрібний. Насправді, найбільше, що нам потрібно - це мир, контроль усіх кордонів - і тоді Україна приречена на успіх. Я зараз спілкуюсь із багатьма потенційними інвесторами (і окремими, і асоціаціями). За ринком України усі уважно стежать і аналізують його. І він відштовхнувся, є однозначні сигнали того, що економіка України відштовхнулася від дна.

А ще дуже важливою є самоідентифікація нації. Це дуже важлива тема, але вже наступної зустрічі.

Досьє "Міста"

Владислав Скальський - 41 рік (виповниться 18 січня).
Освіта: Вінницький технічний університет (за фахом інженер-будівельник) і Києво-Могилянська бізнес-школа (за фахом магістр ділового адміністрування).
Кар'єра: працювати почав із 1997 року на посаді менеджера оптової компанії, у 1999 році призначений заступником директора із будівництва однієї із вінницьких компаній.
Із 2006 року працював на різних посадах від менеджера-стажиста до директора у мережі торгівельних гіпермаркетів ТОВ "МЕТРО Кеш енд Кері Україна", керуючим із розвитку мережі ТОВ "МЕТРО Кеш енд Кері Казахстан" і директором дивізіону компанії "Лента".
Із 2014 року повертається до України, працює у Києві генеральним директором ТОВ "ТПС нерухомість".
Квітень - липень 2015 року - тимчасово виконує обов'язки гендиректора, керівника технічних програм ДП "Центр Державного земельного кадастру" при Держгеокадастрі України.
Із лютого 2016 року - директор КП "Інститут розвитку міст" у Вінницькій міській раді.
Із червня 2016 року - заступник голови м. Вінниці.
Одружений, із дружиною виховують доньку.

Ірина ЖУК



Переглядів: 5381
Поширень: 0