Рішення про запровадження нової системи взаємовідносин мешканців і ЖЕКів прийнято 27 квітня виконкомом Вінницької міської ради. З 1 червня поточного року система запроваджується на території семи ЖЕКів Ленінського району, а далі буде запроваджена по всьому місту.

Якість роботи ЖЕКів - одвічний предмет нарікань з боку мешканців. Певні зрушення у цьому плані за останні роки вже відбулись. Адже робота ЖЕКів знаходиться під постійним контролем міського голови Володимира Гройсмана, тож зростання рівня вимог призвело до більш відповідального ставлення з боку ЖЕКів до виконання ними своїх обов\'язків. Зокрема, сьогодні цілком задовільною можна вважати їх роботу по прибиранню територій. Минулого року силами ЖЕКів було проведено прибирання підвалів та балконів загального користування, яке подекуди не проводилось десятиліттями. Більш оперативно почали реагувати ‎ЖЕКи і на звернення громадян.

Але принципово змінити систему одним «виховними» методами неможливо. Її необхідно змінювати таким чином, щоб у ЖЕКів була чітка відповідальність перед мешканцями. Відповідно, кожний мешканець буднику мусить знати, які послуги він повинен отримувати, з якою регулярністю та в якому обсязі. Також жителі мають право вимагати якісного виконання послуг від ЖЕКу, якому підпорядкований будинок. А ЖЕК в свою чергу повинен розуміти - він отримає оплату від мешканців тільки за ті роботи, які виконує, при чому - своєчасно і якісно. «Я категорично не сприймаю позицію, при якій людина кожний місяць платить кошти, і фактично не розуміє, за що вона сплачує», - каже міський голова Володимир Гройсман.

Саме така система і запроваджується у місті. По-перше, вона передбачає встановлення і доведення до мешканців чітких стандартів надання послуг ЖЕКами: як часто повинна прибиратись прибудинкова територія, проводитись вологе прибирання під\'їздів, миття вікон і таке інше. Перелік таких стандартів та графік надання послуг тепер висітиме у кожному під\'їзді. По-друге, новою системою передбачено перехід на побудинковий тариф. Житлово-експлуатаційними підприємствами проводяться розрахунки економічно-обгрунтованих тарифів на кожен будинок окремо. Величина тарифу залежатиме від технічної характеристики будинку, його поверховості, величини прибудинкової території та кількості послуг, які плануються надаватись для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій. Від цих характеристик залежить кількість і обсяг послуг, а відповідно і їх вартість. Наприклад, при розрахунку побудинкового тарифу береться до уваги те, що для будинків з ліфтами передбачено 14 послуг, а для будинків без ліфтів - 10 послуг. «Ніхто нічого нав\'язувати мешканцям не збирається - введені тільки мінімальні тарифи, тобто мінімальний набір тих послуг, необхідних для того, щоб утримувати будинок в нормальному стані, - розповідає міський голова. - Все, що стосується утримання та ремонту мереж, які знаходяться поза будинком - це питання, яке підпорядковане іншим організаціям».

Ще одним нововведенням буде те, що запроваджується так званий граничний тариф. Розрахунками встановлюється гранична сума до сплати мешканцями при умові, що протягом місяця ЖЕКом будуть надані всі передбачені послуги. Цей тариф по деяких будинках нижчий діючого, по деяких - вищий. Але якщо якась із послуг протягом місяця не надавалась, - то фактичний тариф буде менше граничного. Так, близько 40 % від суми граничного тарифу - це поточний ремонт будинку, який, звісно, щомісяця не робиться. А відтак, якщо у багатоповерхівці поточний ремонт не здійснювався - мешканці за нього сплачувати не будуть. Передбачено також, що така послуга як вивезення сміття, - буде сплачуватися як окрема комунальна послуга з розрахунку на одного мешканця, а не з розрахунку на квадратні метри як це було раніше. Адже сміття накопичують не квадратні метри, а самі мешканці. Сплачуватись ця послуга буде по факту проживання людей у помешканні.

Щоб надати мешканцям можливість чітко контролювати, чи виконує ЖЕК свої обов\'язки і чи правильно проводиться ним нарахування плати за комунальні послуги, - передбачається, що ЖЕК щомісяця готуватиме акти виконаних ремонтних робіт і надаватиме їх на погодження. Погодження акту виконаних ремонтних робіт зі старшим будинку (або трьома мешканцями багатоповерхівки) є обов\'язковим. Якщо, наприклад, мешканці бачать, що прибирання у під\'їзді не здійснювалось згідно графіка, розміщеного на дошці оголошень біля під\'їзду, - вони вправі вимагати зниження плати у цьому місяці. Якщо мешканці і ЖЕК не можуть дійти згоди - у ситуацію втручатиметься управління ЖКГ міської ради. «Якщо виникатимуть проблеми - буде втручатись міська влада, для цього є телефони гарячої лінії. Перехід на таку систему - це абсолютно вірне рішення, яке дасть нам можливість за 2-3 роки навести порядок в житловому фонді, - переконаний міський голова. - Хоча, протягом двох останніх років ми багато чого досягли, - це стосується прибирання підвалів та технічних поверхів багатоповерхівок, ремонту внутрішньобудинкових мереж, ліфтів, під\'їздів. Спуску ЖЕКам ніхто не дасть».

Не забуті і ті мешканці, у яких при запровадженні нової системи можуть виникнути труднощі матеріального характеру, - у кризовий час це особливо актуально. Якщо сплата комунальних послуг значно б\'є по сімейному бюджету квартиронаймача, він має право звернутись за отриманням субсидії. Право на субсидії має будь-яка сім\'я, якщо її витрати на всі житлово-комунальні послуги в межах встановлених норм споживання - перевищують 20%, а для сімей непрацездатних громадян - 15 % середньомісячного сукупного доходу сім\'ї за 6 попередніх місяців. З врахуванням того, що система нарахування субсидій у Вінниці є одною з кращих в Україні, особливих незручностей у мешканців не повинно виникати.

Міська влада розраховує на те, що нова система, яка передбачає чітку систему відповідальності ЖЕКів за якість їх роботи, - дозволить за декілька років кардинально змінити ситуацію в сфері надання комунальних послуг. Окрім того, влада обіцяє і надалі посилювати контроль за роботою ЖЕКів. Але багато залежатиме від самих мешканців. Дуже важливим елементом цієї системи є те, що вона передбачає максимальну публічність у роботі ЖЕКів. До речі, на етапі підготовки до запровадження цієї системи - керівники семи ЖЕКів Ленінського району разом з представниками управління ЖКГ проводять зустрічі з мешканцями практично у кожному дворі, звітують про свою роботу, вислуховують зауваження і розповідають про нову систему. Такі зустрічі, на яких керівники ЖЕКів публічно беруть перед мешканцями зобов\'язання покращити свою роботу, пройдуть по всьому місті. А через рік вони знову прийдуть звітувати - передбачено, що крім поточних щомісячних звітів, такі ж зустрічі з мешканцями ЖЕКи відтепер будуть зобов\'язані проводити як мінімум раз на рік.


Переглядів: 6789
Поширень: 0