Новий закон, що має зупинити корупцію в країні, у багатьох викликає сумніви в його ефективності. Двояке трактування деяких пунктів дозволять спритним «махінаторам» уникнути покарання. З першого липня набув чинності багатостраждальний закон «Про засади запобігання та протидії корупції». Його місія - боротися з корупцією в рядах чиновників. Тепер вони повинні декларувати свої витрати понад 150 тисяч гривень. Їм заборонено брати на роботу родичів, а подарунки можна приймати лише двічі на рік і на суму до 480 гривень. Щоб стежити за реалізацією закону, буде створений спеціальний орган по боротьбі з корупцією. Поки ж його обов\'язки ляжуть на плечі міліції та служби безпеки України. Проте, як свідчить практика, подарунки прирівняні до пожертвувань. Благодійні пожертви - найпоширеніший спосіб завуалювати хабар держслужбовцями. Стаття про подарунки спрямована на припинення саме цього явища. Правда, чиновники поки скептично ставляться до вимоги брати подарунки не частіше двох разів на рік на суму не більше 480 гривень. Їх бентежать способи контролю цього пункту. Чи буде вважатися подарунком спонсорська допомога. Адже саме за рахунок меценатів міліція та рятувальники змогли закупити бензин або спецтехніку. Розділ закону про необхідність декларувати витрати, причому не тільки самого чиновника, але і його родичів, щоб вистежити нетрудові доходи з допомогою великих покупок, викликав чимало суперечок у парламенті. У підсумковій версії закону, яку підписав президент, декларувати витрати зобов\'язані всі, хто зареєстрований з держслужбовцям на одній житлоплощі. Тобто, по ідеї, це стосується і тих, з ким держслужбовці знаходяться у цивільному шлюбі. Ця норма вступає в силу з наступного року. Декларувати доведеться лише майно, придбане в другій половині 2011 року - закон не має зворотної сили, а вступає він з першого липня. Декларувати витрати зобов\'язані всі держслужбовці, в тому числі і рядові податківці чи міліціонери. Андрій Чапчай (31), начальник відділу боротьби з корупцією, керівник відділу з організованою злочинністю обласної міліції - Я вважаю, що закон, прийнятий Верховною Радою, у значній мірі зведе нанівець спроби чиновників будь-якого рангу брати хабарі. Цей закон діє вже вісім днів, і функція контролю за його дотриманням поки що покладена на міліцію. Законом унеможливлюється працевлаштування чиновниками близьких родичів у різних відомствах. Ми зараз відстежуємо чи дотримуються посадовці цього пункту. Якщо через 15 днів ці люди добровільно не звільнять свої посади, їх керівництво має звільнити через 30 днів з дня початку дії закону. Це стосується Вінницьких управлінь освіти, охорони здоров’я – в цих структурах особливо часто працевлаштовують родичів. Про нашу роботу та її результати ми будемо звітувати перед керівництвом та громадою. Це також прописано у законі. Щороку такий же звіт готуватиметься на всеукраїнському рівні. Обмеження і заборона на подарунки, яка стосується всіх держслужбовців, вчителів, лікарів, директорів дуже сувора. За це передбачене адміністративне покарання та занесення прізвища хабарника до єдиної книги корупціонерів України. Якщо їх прізвище туди потрапить, знайти роботу їм буде дуже важко. Особи, яких притягують до кримінальної або адміністративної відповідальності за корупційні правопорушення, підлягають звільненню з посад у триденний термін з дня отримання копії відповідного судового рішення, яке набрало чинності. Таїса Глімбоцька (43), начальник управління масово-роз’яснювальної роботи та звернень громадян податкової області - Подачу декларації визначено Податковим кодексом України, яким не передбачено поділу в залежності від статусу декларанта. Тобто, чи працює людина чи ні, та ким вона працює. Усе залежить від виду її доходу. Окремому декларуванню підлягають певні категорії державних службовців. Є безпосередньо зміни до ряду законодавчих документів, в яких зазначено - що і інші категорії чиновників повинні подавати декларацію про дохід. Інформація щодо деяких декларацій в подальшому має оприлюднюватися в засобах масової інформації. Дані зміни до законодавчих документів були прийняті наприкінці 2010 року. Відповідно потрібен був певний час для встановлення форми такої декларації. Тому Міністерством фінансів розроблені форми декларацій для окремих категорій, наприклад, суддів, та надані роз\'яснення стосовно того, що вперше така декларація буде подаватися за підсумком 2011 року. Що стосується осіб, які мають статус державних службовців та прирівняних до них осіб, то у 2011 році вони зобов\'язані подавати декларацію за місцем своєї роботи, форму якої затверджено Наказом Міністерства фінансів України. Це передбачено статтею 13 Закону України «Про державну службу». Ігор Машталер (50), заступник начальника управління оподаткування фізичних осіб - Окрім декларації, яку подають державні службовці, існує ще один різновид декларації. Її подають громадяни за певних обставин. Наприклад, при отриманні доходів з-за кордону, подарунків, від відчуження об’єктів власності, успадкування майна. Незалежно від того чи він депутат, чи пересічний громадянин, виникає обов\'язок подання декларації. За 2010 рік по області подано понад 18 тисяч декларацій, з них більше дев’яти тисяч подані тими, у кого виникав обов’язок по її поданню. Антон Бойдаченко (38), депутат міської ради - Наші чиновники, які звикли підгрібати все до себе, знайдуть вихід у недосконалих моментах нового закону. Є дві лазівки для обходу цієї норми про декларування доходів та витрат. Перша - у законі прописано, якої суми витрати потрібно декларувати. Це 150000 гривень, або приблизно двадцять тисяч доларів. Це середня цифра, адже різні посадовці отримують різну зарплату. Потрібна градація, в залежності від рівня посади. Лазівка друга - витрати вище 150 тисяч гривень можна переписати на родича, який живе у сусідньому будинку, наприклад. Адже прив\'язка йде саме до штампу про реєстрацію. Владислав Старинець (32) , підприємець - Коли ми згадуємо про корупцію, треба розуміти, що мова йде про явище з глибоким корінням, якого враз не позбудешся. Приміром, зрозуміло, що десятки тисяч чиновників, які посіли керівні посади ще в «помаранчеву» епоху, аж ніяк не позбулися корупційних навичок та апетитів. Звільнити їх одномоментно – так, як у 2005 році викинули на вулицю понад 20 тис. досвідчених держслужбовців, чинна влада не може, адже це буде сприйнято і подано як «політичні репресії». Навіть на поодиноких прикладах видно подвійні стандарти опозиції: коли екс-очільник Держкомрезерву переховується в Австрії від звинувачень у розкраданні на мільярдні суми, то це подається на загал як «політичні переслідування». Коли ж за корупційні схеми притягнуто до кримінальної відповідальності екс-очільника обласної інспекції, то кажуть: «Як розквітла корупція!» Треба розуміти, що «корупція» - це не примара, яка щойно спустилася на Поділля з териконів Донбасу, ми дбайливо зводили її самі – протягом останніх років. Хіба хтось не розуміє, що «корупція» втілилася й у численних торговельно-розважальних центрах, які здійнялися у Вінниці у 2005-2009 рр.? Хтось вірить, що тодішня влада не має до них жодного стосунку? Дотримуючись правових стандартів, команда Партії регіонів на чолі з президентом долає «інерційну корупцію» - корупцію залишків «помаранчевої номенклатури», яка заважає людям нормально жити. Але задля дотримання істини, варто оприлюднювати декларації про прибутки не лише чинному губернаторові, а й лідерам опозиційних сил – на обласному рівні. Коли ми порівняємо скупі рядки їхніх податкових «казок» з коштовними автівками, бізнес-нерухомістю, то й слово «корупція» набуде дещо іншого змісту. Зрозуміло, що й нині трапляються кадрові помилки, але їх оперативно виправляють, і таємниці з цього ніхто не робить. Приміром, попався на хабарі заступник міністра екології – про це відразу ж повідомила преса, кримінальна справа не забарилася. Хіба «помаранчеві» були спроможні на самоочищення? Чинна владна команда поступово й невпинно працює над подоланням корупції, а опозиція – вчорашня влада – лише здіймає лемент: «Корупція! Корупція!» Але ж усі ми знаємо, хто гучніше волає: «Тримай злодія!» http://vn.20minut.ua/news/10201650


Переглядів: 548
Поширень: 0