На їх долю припадає 7,2 % загального обсягу роздрібного товарообороту торгової мережі та 21,7% обсягу продажу продовольчих товарів. Для порівняння : частка м’ясопродуктів в загального обсягу роздрібного товарообороту становить 5,9%, кондитерських виробів - 4,1%, хліба і хлібопродуктів – 4,1%, молока та молочної продукції – 0,6%.
Через роздрібну мережу області за 9 місяців поточного року реалізовано алкогольних напоїв на 233,3 млн.грн., що на 28,5 % менше відповідного періоду минулого року.
Зменшення обсягів продажу алкогольних напоїв зумовлене зростанням цін на цю групу товарів. За 9 місяців 2009 року вони зросли на 18,6 %. На ринку алкогольних напоїв ціни на слабоалкогольні напої зросли на 30,8%, пиво - 25,6%, коньяк - 20,0%, горілку і вироби лікеро-горілчані - на 18,5%, шампанське - на 17,3%, вино - на 9,9%.
На придбання алкогольних напоїв у торговій мережі підприємств (юридичних осіб) населенням області було витрачено коштів більше, ніж на покупку м’ясопродуктів - на 20,7 %, на покупку кондитерських виробів - в 1,8 раза, в 6,3 раза більше - ніж на хліб і хлібобулочні вироби та в 11,6 раза - ніж на молоко та молочну продукцію.
Структуру продажу лікеро-горілчаних виробів в натуральному виразі наведено в таблиці.
Одиниця виміру | 9 місяців 2008 року | 9 місяців 2009 року | Темп росту (зниження) до відповідного періоду минулого року (у відсотках) | |
Горілка та вироби лікеро-горілчані | тис.дал. | 565,9 | 336,4 | 59,4 |
Напої слабоалкогольні | - “- | 171,0 | 102,8 | 60,1 |
Вина | - “- | 252,9 | 197,6 | 78,1 |
Коньяк | - “- | 44,5 | 27,3 | 61,3 |
Вина ігристі (шампанське) | - “- | 74,8 | 45,8 | 61,2 |
Пиво | - “- | 994,8 | 730,0 | 73,4 |
Наведені дані свідчать про різкий спад реалізації алкогольних виробів по всіх товарних групах порівняно з відповідним періодом минулого року.
Загалом, за даними статистичного спостереження реалізація алкогольних напоїв в порівнянні з минулорічним періодом зменшилась на 664,0 тис.дал.
В структурі продажу алкогольних напоїв, реалізація горілки та лікеро - горілчаних виробів становила 107,2 млн.грн., що у порівняних цінах на 30,3% менше відповідного періоду минулого року; вина відповідно 42,6 млн.грн., і 18,8%, коньяку – 18,1 млн.грн., і 35,1%, шампанського – 12,5 млн.грн., і 30,9%, пива – 41,7 млн.грн., і 26,6%, напоїв слабоалкогольних – 11,2 млн.грн., і 37,1%.
В перерахунку на абсолютний алкоголь продаж алкогольних напоїв у розрахунку на душу населення порівняно з попереднім періодом минулого року зменшився на 0,7 л і становить в середньому по області 1,3 л.
В асортименті продажу алкогольних виробів переважає продукція вітчизняних товаровиробників. За січень – вересень через торгову мережу реалізовано вітчизняних алкогольних виробів на суму 225,6 млн.грн., що складає 96,7 % загального продажу. Зріс продаж українських : горілки та лікеро – горілчаних виробів, вина та коньяку.
Забезпеченість товарообороту товарними запасами на 1.10.2009 року по алкогольних виробах склала 28,2 млн.грн., або 38 днів торгівлі.