Третій Спас (Малий Спас, Нерукотворний образ, "Спас на полотні", полотняний Спас, Хлібний або Горіховий Спас) - народна назва церковного свята, присвяченого Ісусу Христу - Спасителеві (Спасу), який відзначається 29 серпня. Встановлене церквою на честь перенесення з Едеси до Константинополя Нерукотворного образу Господа Ісуса Христа.

За давнім переказом, заснованому на документі, знайденому в IV ст. Євсевієм Кесарійським в Едессінскому архіві, володар месопотамського міста Едеси Авгарь страждав проказою; бажаючи позбутися від невиліковної хвороби і знаючи про цілющі здібності Ісуса Христа, він послав до Спасителя живописця Ананію з листом, в якому просив Господа прийти і зцілити його. Господь обіцяв послати до князя одного зі своїх учнів, а всі спроби Ананії написати образ Ісуса Христа залишилися безуспішними. Тоді Господь попросив подати йому рушник і витер своє обличчя. На рушнику відбився його лик.

За воскресіння Христа, апостолом Фомою був посланий один з 70 учнів Христа Фаддей, який за допомогою Нерукотворного образу Спасителя зцілив царя від тяжкої недуги і розповсюдив там християнство. Образ Ісуса Христа, прикріплений царем Авгарем над головними воротами міста, був викрадений мусульманами, і лише дев\'ять століть потому був викуплений візантійським імператором Михайлом III.

У 944 році, за царювання Костянтина Багрянородного, Едесский образ був перенесений до Константинополя, тоді ж і було встановлено святкування на честь цього. Пізніше з зображення Христа було написано безліч ікон, які носили назви "Спас на полотні", "Спас Нерукотворний". У народі Третій Спас називали "Спас на полотні", бо в дане свято відбувалися ярмарки, на яких торгували полотнами. До цього дня в деяких місцях приурочувалися дожинки та обряди, пов\'язані з останнім іменинним снопом, тому й називали Третій Спас - "Хлібним".

У день Третього Спаса або селяни проводили "досівки", тобто сіяли озиму жито. Після спільної молитви домашньої господині проводжали чоловіків на поля з хлібом і сіллю; при цьому на віз клали три снопа, а зверху містилася призначене для посіву жито в мішках. На полі засівальників зустрічали хлопці з гречаною кашею. Після посіву озимого хліба пиріг і каша з\'їдалися всією родиною.

Називали Третій Спас і горіховим, так як до цього дня поспівали лісові горіхи й починався їхній збір. У призначений день в лісі розстилали килими, від яких всі жінки розходилися для збору горіхів, останні складалися в фартухи, а пізніше висипалися на розстелені килими. Робота зі збору горіхів могла тривати й кілька днів. За народними уявленнями, урожай горіхів передвіщав на майбутній рік урожай жита.


Переглядів: 3161
Поширень: 0