Нещодавно у Вінниці пройшли урочистості з нагоди відкриття Вінницького апеляційного адміністративного суду. Звучало багато теплих слів та щирих побажань як на адресу колективу новоствореної судової установи, так і на Вашу, як її очільника. Зрозуміло, що цій події передувала копітка праця, тому кілька слів про історію становлення адміністративної юстиції у регіоні та про завдання, котрі на неї покладає молода українська держава.

Сьогодні наша молода держава робить перші кроки на шляху до цивілізованого громадянського суспільства, становлення демократії. А основне у демократичному суспільстві – непохитність системи «стримувань і противаг». Саме тому завданням адміністративного судочинства і є стримування чиновника, повернення його у правове поле.

Я не хотів би надмірно вихваляти суддів і працівників апарату Вінницького окружного адміністративного суду, а більшість з них сьогодні працює вже у Вінницькому апеляційному адміністративному суді, але скажу, що ці люди зробили чимало для становлення як адміністративного судочинства, так і для відновлення довіри до суду. Сьогодні і апеляційний адмінсуд, і раніше окружний адмінсуд працюють за системою «прозорий офіс». У нас чітко налагоджена робота апарату суду із людьми, відкритий доступ до інформації, значна увага приділяється підвищенню рівня правової культури населення, взаємоповаги у суді. Мені здається, що у цьому могли переконатись ті громадяни, котрі стикались із системою Вінницького адмінсуду. Це стосується роботи і щодо надання інформації, і щодо організації судових засідань, і щодо відправлення правосуддя, і щодо якості судочинства. У Вінниці впроваджувались усі можливі новітні технології, які були перейняті із європейських судів та застосування яких не суперечило вимогам вітчизняного законодавства. Це стосувалось організації судових засідань, їх проведення, надання сторонам інформації застосовування механізму досудового врегулювання спору – медіативного розгляду справи. Таку процедуру ми плануємо застосовувати і у Вінницькому апеляційному адміністративному суді.

Зрозуміло, що завдання важливі та й відповідальність неабияка! Однак, сьогодні у суспільства є чимало нарікань на судову систему та окремих суддів. Я кажу про судову гілку влади в цілому, не виокремлюючи адміністративну юстицію. На вашу думку, що може кардинально змінити ситуацію? Чи налаштований очолюваний Вами колектив до роботи саме у зазначеному напрямку?

Обговорюючи питання якості судочинства у нашому апеляційному адміністративному окрузі на зборах суддів, ми прийшли до висновку, що ми повинні зробити все можливе для того, щоб підняти довіру громадянина до суду першої інстанції: надавати методичні рекомендації судам першої інстанції, приймати свої рішення, виправляючи їхні помилки. Нами сформовано єдину судову практику стосовно стягнення коштів на користь бюджетів різних рівнів, соціальних виплат, ми розмежували строки, за якими потрібно звертатися до суду, поняття застосування тієї чи іншої норми права у даних правовідносинах. Також, напрацьовано судову практику у категорії справ, де виникають спори між суб’єктами господарювання та податковими чи пенсійними органами. Те, що нами ставиться за основу, зазвичай досягається. І я скажу, що Вінницький апеляційний округ буде кращим у системі адміністративних судів. На це націлена не лише моя робота, а й робота усього колективу суду.

Беручи до уваги, що завданням судочинства є вирішення спору, пошук та встановлення істини, суд не може бути пасивним спостерігачем ситуації, котра склалася у окрузі із соціальними виплатами «дітям війни», чорнобильцям та пенсіонерам. Яка ситуація з розглядом справ зазначеної категорії у ВААС? Що породжує проблему?

Є категорії пенсіонерів, є працюючі пенсіонери, є діти війни, є інші категорії людей у нашій державі, яким обов’язково відповідно до чинних законів повинні нараховуватись та виплачуватись соціальні виплати. На мою думку, якщо виникла проблема, суб’єкти законодавчої ініціативи повинні урегулювати дане питання на законодавчому рівні. Сьогодні до Вінницького апеляційного адміністративного суду вже надійшло близько 30 тисяч справ. Більшість відносяться до категорії соціальних спорів. З початку роботи ми одразу задумались над цією проблемою.

Ми нещодавно провели семінар для суддів та голів місцевих загальних судів як адміністративних. На ньому було звернуто увагу на застосування норм права при вирішенні даної категорії справ. Ми рекомендували судам першої інстанції за умов повторного звуження та порушення прав громадянина звертатися до прокуратури. Суд у цих питаннях вже сказав, що суб’єкт владних повноважень діє не в межах і не у спосіб, визначений законом. Тому за основу прокурор повинен взяти рішення суду та в межах повноважень вирішувати питання щодо діяльності відповідних органів, їх посадових осіб. Якщо сьогодні у Пенсійному фонді не вистачає коштів, потрібно ініціювати питання на законодавчому рівні про реструктуризацію боргу. Це ж стосується і дітей війни, і чорнобильців. Цю проблему не можна перекладати на суди. Лише у Вінницькій, Хмельницькій та Чернівецькій областях проживає більше півмільйона осіб, котрі веднесені до згаданих категорій. Уявіть собі як судам розглянути усі ці справи? У суддів позиція однозначна, адже тут немає спору. Саме тому, суддями Вінницького апеляційного адміністративного суду розроблено законопроект щодо врегулювання цієї проблеми, а саме: визнання певної категорії спорів «аналогічними», а судових рішень «однотипними», а відтак зупинення в подальшому розгляд справ у судовому порядку. Ця проблема стосується не лише мешканців нашого адміністративного округу. Вона має загальнодержавний характер. Я вважаю, що даний законопроект буде швидко прийнятий і ми побачимо ефективний засіб для захисту прав громадянина. Зокрема, й у такій категорії справ як соціальні виплати.

Насамкінець, Віталію Миколайовичу, чи вірите Ви, що Україна колись зможе досягти європейських стандартів у сфері правосуддя?

Я не хочу і не буду оцінювати інші суди. Нехай це роблять ті громадяни чи суб’єкти, які стикалися із діяльністю установи чи конкретного судді. Ми ж у нашому апеляційному окрузі вже досягли європейських стандартів у сфері правосуддя. Ми маємо веб-сайти як окружного так і апеляційного суду, ми надаємо методичні рекомендації, у нас без усіляких проблем громадянин може отримати будь-яку інформацію. А найголовніше, що сьогодні у нас висока якість судових рішень.

Аби мати європейські стандарти правосуддя потрібно самому діяти у спосіб, визначений законом. Тоді, повірте мені, що і суд буде діяти у спосіб, визначений законом.

Спілкувався Сергій Годний

Кузьмишин Віталій Миколайович

Народився 5 червня 1973 року.

  • У 1990 – 1995 рр. навчався на юридичному факультеті Донецького державного університету. Здобув вищу юридичну освіту.
  • До 1999 р. - працював у органах прокуратури м. Вінниці
  • У 1999 р. - призначений суддею Ленінського районного суду м. Вінниці. Обіймав посаду заступника голови Ленінського районного суду м. Вінниці.
  • У 2004 р. - обраний на посаду судді безстроково.
  • У 2006 р. - обраний на посаду судді Вінницького окружного адміністративного суду.
  • Призначений на посаду голови ВОАС.
  • У 2010 року - обраний на посаду судді Вінницького апеляційного адміністративного суду.
  • Призначений на посаду голови ВААС.
  • 2007 - 2009 рр. – член Кваліфікаційної комісії суддів адміністративних судів України.
  • 2008 - 2010 рр. – член Ради суддів адміністративних судів України.
  • Автор низки наукових публікацій. Заслужений юрист України.

Одружений. Виховує двох доньок та сина.

Для довідки: Свою процесуальну діяльність Вінницький апеляційний адміністративний суд розпочав 15 грудня 2010 року. До його юрисдикції входять Вінницька, Хмельницька та Чернівецька області.


Переглядів: 8382
Поширень: 0