Останні дні року, що минає, характеризуються масовим використанням соціологічних даних для «зомбування» виборців. Опубліковані рейтинги такі різноманітні, що визначити, яким саме даним можна довіряти, надзвичайно складно. За неофіційними «штабними» даними перша «трійка» з початку перегонів не змінилася: Янукович, Тимошенко, Яценюк. Саме цю об\'єктивну реальність і намагаються викривити «замовні» рейтинги. У результаті - за три тижні до виборів ситуація з реальними настроями виборців залишаються не до кінця ясними. У такій ситуації істотно підвищується ризик фальсифікацій на виборах.

Що ближче до Нового року, то частіше в ЗМІ можна побачити різноманітні результати соціологічних опитувань про рейтинги кандидатів у президенти України. При цьому характерною рисою цієї виборчої компанії є публікація даних маловідомих, а то й зовсім невідомих компаній, які часто не мають навіть сайту. Наприклад, рейтинги від нікому досі не відомих компаній: «Третій сектор», «Центр інформаційних та маркетингових досліджень», «Нове покоління України», «Київ - 21 століття», «Україна - 21 століття», «Соціальна перспектива», «Соціоінформ», «УПС» та інші. За кількістю соціологічних компаній, віртуальних або створених тільки під вибори, - президентська компанія 2009-2010 встановила рекорд. На жодних попередніх виборах такої їх кількості ще не було.

Таким чином, напередодні 3 січня, після якого заборонені будь-які публікації рейтингів кандидатів у ЗМІ, - відбувається справжнє «передноворічне зомбування» виборців за допомогою різноманітних соціологічних даних. Треба констатувати очевидний факт: внаслідок браку ідей соціологія активно використовується як політтехнологія. ЗМІ просто рясніють рейтингами та їх інтерпретаціями. Передвиборчі перегони виявилися не тільки брудною, а й заповненою псевдосоціологічним «інформаційним сміттям», яке заважає зрозуміти, що ж відбувається насправді.

Уперше в історії українських виборів вимірюванням рейтингів українських кандидатів зайнялися одночасно і російські (ВЦВГД), і американські (IFES) компанії. Показово, що обидві компанії «наміряли» друге місце С. Тігіпкові, коли всі українські компанії однозначно виводять на друге місце Ю. Тимошенко. Така активність іноземних компаній не може не дивувати. Вона опосередковано підтверджує використання відомих міжнародних брендів штабами кандидатів для легалізації результатів власних «замовних» досліджень.

За неофіційними даними з кількох штабів, які замовляють солідні дослідження з вибіркою на 10 тис і більше респондентів, реальна ситуація з початку кампанії особливо не змінилася - трійка лідерів залишилася в колишньому складі: В. Янукович (28-30%), Ю. Тимошенко (16 -18%), А. Яценюк (7-9%). В останній місяць очевидна позитивна динаміка спостерігається у С. Тігіпка (5-7%), який впритул наблизився до лідерів. Саме цю картину і «розмиває» замовна соціологія, «малюючи» то 40-45% у В. Януковича, то 10-11% у Ю. Тимошенко чи 8-10% у В. Ющенка.

Боротьба за «третє місце» відрізняє основну спрямованість безлічі досліджень. Із неймовірною періодичністю (мало не кілька разів на тиждень) з\'являються дослідження, які виводять на третє місце в рейтингу електоральних уподобань виборців то В. Ющенка, то В. Литвина, то С. Тігіпка і навіть П. Симоненка. Без сумніву, жодними «похибками» дослідження таке розкидання не поясниш. Це явна ознака або недобросовісної роботи, або недостовірності даних (див. мій матеріал «Дискредитація соціології як основа для фальсифікації виборів». - авт.).

У результаті, інформаційна «каша» істотно підвищує ризик фальсифікації результатів виборів. А якщо врахувати той факт, що станом на 28 грудня в Україні на виборах президента 17 січня 2010 року заплановано провести тільки один екзит-пол, то загроза можливих фальсифікацій є вельми серйозною.


Переглядів: 3225
Поширень: 0