Вступ

Спостереження проводилось в Вінницькому Національному технічному університеті та в Торговельно-економічному інституті КНТЕУ. Предметом спостереження стало: робота приймальних комісій, процес зарахування абітурієнтів, консультації абітурієнтам.

Характеристика основних етапів вступної кампанії:

Процес подання заяв та документів для участі у конкурсному відборі. Проблем в абітурієнтів під час подання електронних та паперових заяв в пере важності не було. Проте варто зазначити недосконалість ЄДЕБО, так наприклад якщо абітурієнт повторно складав ЗНО з того ж предмету що й минулих роках, і під час цьогорічного отримав вищий результат, в базі вперто відзначався попередній нижчий бал. Також виникали труднощі при зміні прізвища + вступ до іншого внз (зміна навчального закладу), ЄДЕБО прив’язало номер сертифікату до дівочого прізвища, через це виникло багато питань. Були також скарги від батьків, дітям яких ПК не радили вступати до їхнього навчального закладу через стан здоров’я, проте МОН надав розпорядження, згідно якого жодних медичних протипоказань до навчання в тому чи іншому медичному закладі не має.
Зміна державного замовлення – Вінницький національний технічний університет отримав цього року досить пізно (10 липня) інформацію з МОН стосовно держ замовлень. Така затримка була пов’язана з відкриттям нового напрямку у внз (спочатку МОН не врахував новий напрямок), і в кінці липня прийшов ще один лист з новими змінами з МОН. За деякими напрямками скоротили місця державного замовлення. ВНЗ розмістив нову інформацію на стендах, проте батьки все одно телефонували до ОПОРИ і уточнювали інформацію.

Етапи зарахування на місця державного замовлення:

  • Виконання вузами основних вимог на етапі зарахування рейтингові списки були сформовані згідно Умов прийому, оприлюднення рейтингових списків та списків абітурієнтів, рекомендованих до зарахування відбувалось вчасно (на стенді та сайті (ВНТУ)), на стенді та з посиланням на ІС Конкурс (ВТЕУ КНТЕУ), оскільки в 1 день 1 хвилі зарахування на ІС Конкурс неможливо було зайти, радили б ПК формувати свою базу даних на сайті, що допоможе швидше зорієнтуватись абітурієнтам.
     
  • Проблеми третьої-четвертої хвиль зарахування

Напрямок підготовки

Кількість місць державного замовлення

Кількість поданих заяв

Кількість осіб, зара-
хованих у першій хвилі

Кількість осіб, зара-
хованих у другій хвилі

Кількість осіб, зарахованих у третій хвилі

Кількість осіб, зарахованих у четвертій хвилі (конкурс оригіналів)

1 Фінанси і кредит 45 599 45/ 2 оригінали 45/ 14 45 / 18 оригіналів 45
2 Облік та аудит 40 529 41/ 3 оригінали 41/ 11 40/ 16 оригіналів 40
3 Міжнародна економіка 15 212 16/ 1 оригінал 16/ 1 16/ 5 оригіналів 15

 

Гіпотеза дослідження – у третій-четвертій хвилях зараховується більшість абітурієнтів. Причому, у третій – ті, хто подав оригінали документів, не обов’язково з високими балами.

Основні проблеми вступної кампанії та шляхи їх вирішення

По-перше, багато абітурієнтів скористалися можливістю і подали 15 заяв (по 3 у 5 ВНЗ) для участі у конкурсному відборі. Сприяла цьому і можливість подання заяв дистанційно, через Інтернет. Тому рейтинговий список був штучно «роздутим», подекуди налічував 1,5 тис. осіб, що відлякало частину вступників ще на початку вступної кампанії, і як результат, вони масово почали укладати контракт і вносити оплату за навчання.

По-друге, ті абітурієнти, які у першій-другій хвилях були зараховані на місця державного замовлення в одному вузі, далі продовжували знаходитися у списках рекомендованих в інших. На жаль, Умовами прийому не передбачено процедуру вилучення з рейтингових списків абітурієнтів, які в першій-другій хвилі були рекомендовані та виконали вимоги для зарахування у пріоритетному для себе ВНЗ.

По-третє, вступники не мали доступу до інформації, про те, хто виконав вимоги до зарахування після певного етапу, та чи мають вони шанс стати студентом-бюджетником, адже ЄДЕБПО є закритою для громадськості, а в ІС «Конкурс» не завжди відображалася необхідна інформація через надання вишу можливості «управління відображенням статусів заяв абітурієнтів у ІС «Конкурс».

По-четверте, вузам передусім йдеться про виконання плану державного замовлення, адже від цього залежить їхнє фінансування та кількість викладацького складу. Тому приймальні комісії ладні вступати у нечесну конкуренцію за абітурієнтів, переманюючи їх з інших вузів, але, на жаль, не гарантуючи зарахування на бюджетні місця.

Вирішення проблем можливе через внесення змін до Умов прийому. Так, варто обмежити кількість заяв, які може подати абітурієнт для участі у конкурсному відборі: не зменшуючи кількість ВНЗ, натомість – зменшивши напрямки підготовки, на які може подавати заяви вступник. Спостерігачі «ОПОРИ» пропонують обмежитися 10-ма – у 5 ВНЗ на 2 напрямки, що додатково сприятиме і профорієнтації особи. Окрім цього, слід визначати пріоритетність заяви, яку подає абітурієнт – у випадку зарахування у першому етапі за пріоритетом №1, вступник автоматично «зникає» з рейтингів у інших ВНЗ. Така функція теж сприятиме більш усвідомленому вибору професії та фаху, ніж той, який спостерігаємо зараз. Наступне, що варто зробити, – це відкрити для громадськості частину інформації, яка знаходиться у ЄДЕБПО, щоб абітурієнти мали змогу оперативно відслідковувати зміни у рейтинговому списку та оцінювати свої шанси для вступу на місця державного замовлення.


Переглядів: 3180
Поширень: 0