Столітній ювілей військово-повітряних сил росіяни будуть відзначатися 12 серпня. Саме в цей день у далекому 1912 році був виданий наказ по Військовому відомству Росії про введення в дію Штату повітроплавної частини Головного управління Генерального штабу. Його й прийнято вважати початком створення військової авіації Росії.

Але є й інша дата, прямо пов\'язана з народженням саме бойової авіації, а не штабної структури. 23 грудня (за новим стилем) 1914 року імператор Микола II затвердив "Положення про організацію ескадри повітряних кораблів "Ілля Муромець".

Найбільш великі і важкі літаки свого часу, спроектовані Ігорем Сікорським, майже відразу стали використовуватися в якості бомбардувальників на фронтах Першої світової війни. Усього за ті роки російська бомбардувальна ескадра виконала близько 400 бойових вильотів.

Вона дислокувалася в околицях Вінниці. Офіцери екскадри мешкали у вінницькому отелі "Савой", що й нині можна побачити на вулиці Соборній. У його ж номерах зупинявся й конструктор Ігор Сікорський, коли приїздив інспектувати технічний стан літаків.

До речі, в боях під нашим містом ескадра прийняла і своє перше бойове хрещення.

За всю війну з 76 «Муромцев», виготовлених на Російсько-Балтійському вагонному заводі в Петербурзі, тільки один був втрачений в повітряному бою - 12 вересня 1916 року. Тоді «Ілля Муромець XVI» відбив напад семи німецьких винищувачів, три з яких були збиті. Російський бомбардувальник, отримавши близько трьохсот пробоїн, пішов штопором до землі.

Після Жовтневого заколоту раніше надійне бойове з\'єднання «Ілля Муромець» розділилося на два непримиренні табори. Більшість офіцерів льотного складу не прийняли ідей революції та залишили ескадру.

Скориставшись плутаниною на фронтах, німці та австрійці пішли в наступ і вийшли в район базування ескадри. Кілька літаків злетіло «під носом» у нападників. Але основна база ескадри під Вінницею була розгромлена і розграбована.

Довідка:

На початку ХХ століття літаки були універсальними: одні й ті ж моделі використовували як винищувачі, і як бомбардувальники, і як розвідники і навіть для перевезення пасажирів. І тільки "Ілля Муромець" був вперше офіційно визначений як бомбардувальник - тобто виключно бойовий літак.


Переглядів: 3216
Поширень: 0