За роки незалежності український ринок праці зазнав низки змін. Перехід до ринкових відносин, зародження малого й середнього бізнесу, а також стрімкий розвиток інтернет-технологій сприяли трансформації багатьох професій. Змінилися не лише назви професій, але й зміст роботи. З’явилися професіонали, які є носіями знань одразу в кількох галузях і працюють «на перетині» професій. До 25-ї річниці незалежності України Міжнародний кадровий портал hh.ua підготував добірку професій, які помітно змінилися за чверть століття.

Кадровик/HR-спеціаліст, хедхантер

У радянський час практично на кожному підприємстві існував відділ кадрів, головними задачами якого було оформлення співробітників у штат, ведення особистих справ, контроль безпеки й охорона праці. Зараз ця посада лишилася, але переважно на держпідприємствах. У приватних компаніях з’явилися HR-відділи, де працюють рекрутери, хедхантери, корпоративні тренери, спеціалісти з утримання й розвитку персоналу. Їхній функціонал включає не лише документообіг, але й безпосередню роботу з людьми.

Завданням рекрутера є пошук і відбір претендентів на посаду. Хедхантер, на відміну від рекрутера, знаходить рідкісних і особливо цінних спеціалістів, у тому числі шляхом переманювання з інших компаній. Спектр обов’язків HR-спеціаліста ще ширший: він займається не лише підбором персоналу, але й адаптацією, оцінкою, навчанням, вимірює ефективність праці й розробляє систему мотивації.

Психолог/Бізнес-тренер, коуч

На розвиток коучингу вплинуло чимало галузей знань, у тому числі психологія. Як окремий напрямок коучинг сформувався на початку 90-х. Бізнес-коучі допомагають клієнтам досягти таких професійних цілей, як просування кар’єрними сходами, посилення лідерства і навичок стратегічного мислення, збільшення ефективності розв’язання конфліктів, а також створення продуктивної команди. Більшість професійних коучів мають глибокі знання у психології, проте специфіка роботи передбачає знання галузі, в якій працює клієнт, наявність досвіду успішного вирішення проблем і досягнення результатів, а також лідерських і комунікативних навичок.

Оператор ЕОМ/IT-спеціаліст, програміст

Розвиток IT-галузі сприяв появі великої кількості спеціальностей. Окрім операторів ЕОМ і системних адміністраторів, які залишаються затребуваними у багатьох компаніях, на ринок прийшли розробники, тестувальники й SEO-спеціалісти. Сьогодні бізнес у багатьох галузях «подався» до Інтернету. Наприклад, просування товарів і послуг або фінансові операції тепер здійснюються через всесвітню павутину. Тому з’явилася потреба в SMM-спеціалістах, інтернет-маркетологах і спеціалістах із контекстної реклами.

Художник-ілюстратор/Графічний дизайнер

У наш час ці дві професії переважно розглядають як ідентичні. Це пов’язано з тим, що сучасні ілюстратори користуються у своїй роботі тим же програмним забезпеченням, що й дизайнери. Проте ще кілька десятиліть тому робота ілюстраторів передбачала створення малюнків і графіки від руки, й лише із розвитком технологій вони почали використовувати можливості комп’ютерної обробки. Окремим напрямком дизайну є web-дизайн, пов’язаний із розробкою і оформленням сайтів і web-додатків.

Прес-секретар/PR-спеціаліст

Як і у випадку з графічними дизайнерами, цих спеціалістів ставлять у один ряд. Проте професія PR-менеджера більш нова й передбачає дещо інший функціонал. Як правило, прес-служба — це підрозділ держустанови, органу влади, суду або корпорації. Її головною задачею є інформування про діяльність організації. У більшості комерційних компаній працюють PR-спеціалісти. Коло їхніх обов’язків ширше — окрім взаємодії зі ЗМІ, воно включає формування позитивного іміджу компанії, підвищення впізнаваності на ринку, просування продуктів і послуг.

Статистик/Аналітик

Статистик – спеціаліст, який займається збиранням, обробкою і вивченням кількісних показників. Найчастіше статистики працюють на держпідприємствах і у державній службі статистики. Проте складні завдання, які постають перед бізнесом, вимагають спеціалістів іншого профілю, які змогли б не лише збирати й систематизувати дані, але й досліджувати ринок з допомогою різних методик та інструментів, пропонувати готові рішення, прогнозувати й розробляти програми розвитку. Це сприяло тому, що в різних галузях ринку з’явилися вузькопрофільні спеціалісти: бізнес-аналітик, інвестиційний аналітик або аналітик програмного забезпечення.

Контролер якості продукції/Таємний покупець

У епоху Держстандартів, відомих як «ГОСТи», і суворого їх дотримання практично на кожному підприємстві була посада контролера якості продукції. Ринок сьогодні — це передусім ринок послуг. Тому виникає необхідність контролювати не лише якість товарів, але і якість сервісу. Для цього взяли на озброєння метод досліджень за назвою Mystery Shopping, а на ринку праці з’явилася нова професія — таємний покупець. Цей спеціаліст здійснює візити у точки продажу, ресторани, на автозаправні станції, вдаючи клієнта, щоб оцінити якість послуг, що надаються, і рівень обслуговування.

Диспетчер/Логіст

На багатьох підприємствах функціонал цих співробітників перетинається, і різниця існує лише у назві посад. Проте у більшості випадків робота логіста передбачає вищу кваліфікацію. Диспетчер відстежує рух транспорту з метою забезпечення правильності маршруту. Логіст не лише координує переміщення вантажів. Передусім він організовує доставку з врахуванням ефективного розподілу часу й ресурсів компанії.

Секретар/Офіс-менеджер

Секретар є довіреною особою і правою рукою керівника. Він приймає телефонні дзвінки, зустрічає відвідувачів, вирішує організаційні питання й займається веденням діловодства. Коли ж однією із задач компанії стала турбота про співробітників, виникла потреба у спеціалістах, відповідальних за забезпечення роботи цілого офісу. Сьогодні офіс-менеджер є обличчям компанії, а коло його обов’язків настільки широке, що може починатися із заміни картриджів для принтера і закінчуватися роботою із сайтом компанії.

Квартирний маклер/Ріелтор, Агент з нерухомості

По суті, квартирний маклер і ріелтор займаються одним і тим самим — виступають посередниками під час укладення договорів купівлі-продажу й оренди нерухомості, отримуючи свій відсоток від угоди. У радянський час уряд не був прихильником підприємництва, тому квартирні маклери, не маючи змоги узаконити свою діяльність, працювали підпільно. Лише на початку 90-х в Україні почали з’являтися перші ліцензовані агентства нерухомості, а професія ріелтора стала затребуваною і популярною.

Світ професій увесь час змінюється. З’являються нові напрямки й спеціальності. А на ринок виходять фахівці, про яких двадцять років тому ще ніхто не чув. 



Переглядів: 3085
Поширень: 0