Стан корупції в сфері освіти, рівень довіри до ЗНО

25.04.08 12:07 3717

Проект "Гідна Україна" представив результати опитування щодо стану корупції в сфері освіти, зокрема, при вступі до ВНЗ.

Стан корупції в сфері освіти, рівень довіри до ЗНО

Дослідники дійшли висновку, що незалежне зовнішнє оцінювання супроводжується значно нижчим рівнем корумпованості, ніж інші методи оцінки знань під час вступу до вищих навчальних закладів. Рівень довіри до незалежного зовнішнього оцінювання в значній мірі залежить від обізнаності щодо цього методу. Громадяни залишаються невпевненими щодо ефективності дій уряду по зниженню рівня корупції в сфері освіти.

Замір громадської думки був проведений у грудні 2007 - лютому 2008 року і передбачав репрезентативне опитування груп населення, причетних до процесу вступу до ВНЗ, а саме: випускників загальноосвітніх шкіл 2007 року, батьків випускників, студентів ВНЗ 1-2- курсів, представників шкільних адміністрацій та вчителів шкіл.

Завданням проведеного "Гідною Україною" стало дослідження сприйняття та досвід студентів, випускників, батьків випускників та представників шкільних адміністрацій/вчителів щодо зловживань у сфері доступу до вищої освіти, а також забезпечення вихідних даних для вивчення впливу впровадження зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) на рівень корупції у вищій освіті. При цьому організатори опитування не ставили завдання визначити спроможність ЗНО відповідно оцінити знання випускників

Результати опитування показали, що ЗНО сприймається як менш корумповане явище у порівнянні з традиційними вступними іспитами. Більшість респондентів у всіх групах опитаних розглядають традиційні вступні екзамени до ВНЗ як дуже або дещо корумповані (між 48-50%). Набагато менша, однак також значна кількість респондентів вважають шкільні випускні іспити дуже корумпованими (8-29%). З іншого боку, дуже незначна кількість респондентів(1-15%) вважає, що зовнішньому незалежному оцінюванню притаманна корупція.

Опитування свідчить, що найвищий рівень корупції спостерігається при складанні вступних іспитів до ВНЗ та проявляється у використанні протекціонізму, сімейних та особистих зв’язків (19% студентів та 13% випускників). Корупція під час випускних іспитів у школі посіла друге місце і представлена хабарами та подарунками керівництву шкіл та вчителям (8-10%). Значно менше корупції спостерігається під час зовнішнього незалежного оцінювання - про такі випадки у 2007 році звітують 4-7% респондентів.

Ще один цікавий штрих: майже всі випускники, які хотіли вступити до ВНЗ, стали студентами: 46% вступили на бюджетну форму навчання (безоплатну) та 49% - на контрактну форму навчання. Тобто використання корупційних підходів не впливає суттєво на відсоток тих, хто вступив до ВНЗ. Це означає, що відсоток тих, хто вступив до ВНЗ через корупційні дії, практично дорівнює відсотку тих, хто відмовився брати участь в корупційних схемах при вступі. А отже, сподіватися на корупційні схеми як гарантію вступу до ВНЗ не є резонно.

В той же час значна частина опитаних виправдовують корупцію при вступі ВНЗ. Тривожить, що серед "адвокатів" корупції не лише 37% студентів, 34% випускників та їх батьків, а й 28% опитаних представників шкільної адміністрації та вчителів.

Респонденти вагаються щодо результативності антикорупційних зусиль уряду: значна кількість респондентів (між 31% та 46%) вважають, що рівень корупції при вступі до ВНЗ залишився на тому самому рівні протягом останніх двох вступних періодів. Це означає, що заходи з протидії корупції, які ініціював уряд, поки що не мали суттєвого впливу на ситуацію.

22 квітня відбулось перше ЗНО, за даними регіонального представництва Громадянської мережі ОПОРА, та КВУ які здійснюють громадське спостереження за пунктами тестування в Вінницькій області, загалом зовнішнє оцінювання якості знань учнів з української мови та літератури пройшло на задовільному організаційному рівні. Грубих та системних порушень процедур ЗНО, спроб допомоги учням підказками, протекціонізму щодо абітурієнтів з боку адміністрації пунктів тестування зафіксовано не було. Поведінка учнів на пунктах тестування була «доброю», відсутні спроби списування чи «махлювання».

За даними ВРЦОЯО в тестуванні з української мови та літератури взяло участь 90% від зареєстрованих. 10%, що не з’явилися на ПТ, є переважно випускниками попередніх років. Пропуск учасників до ПТ відбувався організовано. Спостерігачами не зафіксовано скупчення молоді перед входом до . Роботу ПТ розпочато вчасно або з затримкою не більше 5 хвилин.

Наступне опитування щодо корупції у вищій освіті проводитиметься після завершення цьогорічного вступного періоду до ВНЗ. Метою опитування буде оцінка змін, які відбулися для абітурієнтів ВНЗ після впровадження ЗНО, яке замінило одночасно випускні екзамени в школах та вступні іспити до ВНЗ.

Для довідки:
Проект "Гідна Україна" виконується компанією Менеджмент Сістемс Інтернешнл (MSI) у партнерстві з українськими організаціями за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Проект розрахований на два роки і має на меті підтримку незалежного громадського моніторингу й представництво та захист громадських інтересів в пріоритетних сферах боротьби з корупцією, що були визначені Урядом України у програмі співробітництва із Корпорацією "Виклики тисячоліття" (MCC - Millennium Challenge Corporation). Одним із важливих завдань Проекту "Гідна Україна" є збір та оприлюднення об’єктивних даних про стан корупції в Україні.
"Моя Вінниця"
Система Orphus

Останні новини

Реклама

Загрузка...
Загрузка...
Афіша кінотеатра Мультіплекс (Караван)