Загалом по Україні голосування відбувалося в атмосфері суспільної недовіри. Причиною цьому стали:

  • непоодинокі випадки друку додаткових накладів бюлетенів напередодні дня голосування;
  • незбалансоване представлення суб’єктів виборчого процесу у комісіях різного рівня;
  • острах з боку кандидатів щодо зняття з реєстрації напередодні дня голосування.

Громадянська мережа ОПОРА констатує, що голосування відбулося з численними процедурними порушеннями та організаційними проблемами. 31 жовтня є невід’ємною частиною виборчого процесу. Тому спостерігачі пропонують оцінювати прозорість, чесність, конкурентність та демократичність виборів і на основі висновків довготермінового спостереження.

КОРОТКО ПРО ГОЛОВНЕ У ДЕНЬ ГОЛОСУВАННЯ

Непоодинокі організаційні проблеми, які фіксували спостерігачі ОПОРИ протягом дня голосування, можуть стати передумовою для оскарження результатів виборів на окремих дільницях чи округах:

  • Невідповідність виданих бюлетенів для голосування по одномандатним виборчим округам, що призвело до зриву волевиявлення на декількох дільницях та в 2-х округах відповідно. Таким чином, суб’єкти виборчого процесу матимуть підстави оскаржувати результати голосування на окремих дільницях.
  • Проставляння штампу «вибув» навпроти кандидатів чи політичних партій, що не були зняті з реєстрації, на окремих дільницях. Тож, суб’єкти виборчого процесу, навпроти яких поставлено штамп, можуть оскаржити дії комісії в суді та вимагати скасування результатів відповідного голосування.
  • Кількість бюлетенів, яку передали ТВК дільничним комісіям, не відповідала кількості виборців та не співпадала для різних рівнів рад. Бюлетені надходили до ДВК у ніч з 30 на 31 жовтня, відповідно, члени комісії не могли уважно здійснити перерахунок. Це, фактично, дезорганізовувало ДВК, які не могли пояснити, звідки додаткові бюлетені або яким чином виникла нестача.
  • ТВК, прийнявши рішення про скасування реєстрації суб’єктів виборчого процесу, не встигла повідомити членів ДВК про необхідність поставити штамп «вибув» напроти кандидатів.
  • Виготовлення бюлетенів з помилками у прізвищах кандидатів, не правильно вказаними назвами партій, різними шрифтами.

Недотримання вимог закону щодо організації та проведення дня голосування, що насамперед свідчить про некомпетентність членів комісій та їхню організаційну неспроможність:

  • 13 % ДВК розпочали засідання раніше 7:00. Таким чином, кандидати, їхні довірені особи, спостерігачі та журналісти були позбавлені можливості засвідчити цілісність опечатаного сейфу та належного збереження виборчої документації.
  • Не всіх громадян, які повинні були голосувати на спеціальних дільницях, включили до списку виборців через безвідповідальність керівників медичних закладів та членів комісій.
  • Відсутність необхідної кількості кабінок на дільниці та велика кількість бюлетенів стали причиною порушення таємниці голосування, заповнення бюлетенів при третіх особах, формування черг, через які зафіксовано випадки відмови від здійснення акту волевиявлення.
  • Недопущення спостерігачів та журналістів до виконання своїх обов’язків через безпідставні відмови у реєстрації спостерігачів.

Порушення у день голосування, що мали ознаки злочину, стосувалися спроб винести бюлетені з приміщення для голосування, підкупу та підвозу виборців до приміщення для голосування, контролю за волевиявленням громадян з боку третіх осіб, фотографування бюлетеню тощо.

Підрахунок голосів подекуди триває досі (10:00 1 листопада) з наступних причин:

  • ТВК прийняла рішення про технічну перерву до 14:00 та заблокувала роботу членів ДВК, які не можуть залишити приміщення для голосування та бюлетені.
  • Члени ДВК, не орієнтуючись у процедурі голосування, протягом дня викидали контрольні талони від виданих виборцям бюлетенів, тому досі намагаються їх відновити.
  • Велика кількість бюлетенів та кандидатів до органів місцевого самоврядування не дає можливості оперативно підрахувати результати волевиявлення.

(Більше інформації про конкретні випадки по кожному з перерахованих порушень на сайті ГМ ОПОРА: http://www.opora.org.ua)

ВИСНОВКИ

  • День голосування пройшов з організаційними та процедурними порушеннями, які можуть стати підставою для скасування результатів голосування на окремих дільницях чи округах.
  • Найпоширенішою причиною порушень стала неготовність членів новоутворених ДВК до складної процедурної роботи.
  • Позитивні зміни зафіксовано щодо якості підготовки списків виборців, дані в яких є точнішими порівняно з виборами Президента України.
  • Відповідальна явка (99,5 %) у день голосування членів дільничних комісій від різних партій та кандидатів свідчить про безпідставність аргументу проти застосування жорсткого кворуму (2/3) серед норм виборчого законодавства.

І. Дільничні виборчі комісії

1. Час початку ранкового засідання
Абсолютна більшість дільничних виборчих комісій (понад 85 %) розпочала своє ранкове засідання у відведений для цього законом термін – між 7:00 та 8:00 ранку. Однак на 128 виборчих дільницях (13 %) ВК розпочали ранкові засідання швидше. Таким чином, вони не дали можливості бути присутніми при виконанні комісією обов’язкових виборчих процедур кандидатам, офіційним спостерігачам, журналістам, які прибули на дільницю у час, встановлений законом.

ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ  Громадянської мережі ОПОРА

Натомість понад 1 % ДВК розпочали свою роботу аж після 8 години ранку. Через це значно пізніше ці виборчі дільниці почали й голосування.

2. Кількість членів ДВК, які взяли участь у ранковому засіданні
Досить хороший показник явки самих членів дільничних виборчих комісій на виборчі дільниці. Так, на 989 ВД участь у ранковому засіданні взяло 99,90 % членів комісій від загального складу ДВК. Це дуже хороший показник. Адже участь в роботі комісії усіх її членів, з одного боку – дає можливість швидко проводити необхідні процедури, а з іншого – присутність представників від різних суб’єктів подання створює атмосферу взаємоконтролю і підвищує рівень довіри до результатів голосування.

3. Проблеми на виборчих дільницях до початку голосування
Станом на 8:00 майже на всіх виборчих дільницях, де ведеться спостереження, не було жодних проблем чи критичних ситуацій. Найчастіше траплялися випадки, коли на ВД не вівся протокол підготовчого засідання комісії (3 %) та не вистачало певної кількості бюлетенів з виборів до місцевих рад (4 %). На 1 % виборчих дільниць не було стаціонарних телефонів, є окремі випадки, коли станом на ранок 31 жовтня у приміщенні ДВК не було електроенергії.

ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ  Громадянської мережі ОПОРА

Одиничними (до 1 %) були ситуації, коли станом на 7 годину ранку на сейфах була зірвана стрічка, що пов’язано насамперед з передчасним (до 7:00) початком ранкового засідання ДВК. Також лише на кількох дільницях комісії вчасно не склали витяг зі списку виборців, тому змушені були робити це у неділю. Випадків викрадення бюлетенів чи печатки ДВК станом на ранок зафіксовано не було.

4. Час відкриття виборчої дільниці
Абсолютна більшість виборчих дільниць – 78%, відкрились вчасно і почали видавати бюлетені виборцям о 8 годині ранку. Були й такі (11% ДВК) що почали голосування до 8:00, чим формально порушили норму закону.

ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ  Громадянської мережі ОПОРА

Через затримки і обов’язкові процедури, що проводились на ранковому засіданні, пізніше почали голосування понад 9 % ДВК. Майже 2 % дільниць станом на 8:30 ще не були готові організовувати процес волевиявлення, через що виборці з цих дільниць повинні були чекати, аби реалізувати своє конституційне право – обирати.

5. Зміни, що вносились до списку виборців
Протягом першої половини дня ДВК в основному не вносили жодних змін до списків виборців. Така ситуація мала місце на 63 % дільниць. На 22 % виборчих дільниць члени комісій виправляли у списках технічні неточності та описки. У 7 % випадків ДВК вносили зміни до списків за повідомленнями відділів ведення Державного реєстру виборців, а в 3 % – за рішеннями судів. На жаль, траплялися одиничні випадки, коли комісії вносили зміни у списки виборців за своїм рішенням або рішенням ТВК (2 % та 3 % відповідно).

ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ  Громадянської мережі ОПОРА

Протягом другої половини дня ДВК вносили ще менше змін до списків виборців, аніж до обіду. У 87 % випадків комісії виправляли в них лише технічні описки та неточності. Та ж сама кількість (7 %) внесення змін за повідомленнями відділів ведення Державного реєстру виборців. Також ДВК продовжували вносити зміни у списки виборців за рішенням комісії (3 % випадків), за рішенням ТВК (1 %) та за рішенням суду (3 %).

ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ  Громадянської мережі ОПОРА

На жаль, на цих виборах законодавство суттєво обмежило права громадян на оскарження неточностей у списках виборців, а саме заборонило навіть судам приймати відповідні рішення у день голосування (згідно змін у КАСУ, які встановили чіткий строк подання позовних заяв до суду на неточності у списках виборців – за два дні до дня виборів).

Тому ті поодинокі випадки звернень виборців до суду, які попри кращу якість списку виборців все ж таки мали місце, були марні, оскільки суд не задовольняв їх. Осіб, що не знайшли себе у списку, було порівняно небагато – у 41 % випадків на ВД припадало до 20 таких виборців.

ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ  Громадянської мережі ОПОРА

Найбільше громадян включено до списку виборців у день голосування в Херсонській (4,17 %), Закарпатській (3,24 %), Луганській (2,64 %) та Одеській (2,17 %) областях. Найменше осіб додано в Рівненській та Сумській областях (по 0,01 %).

Загалом ДВК на місцевих виборах намагалися не втручатися у сформовані списки виборців, що свідчить як і про кращу якість Державного реєстру виборців, так і про більшу поінформованість членів комісій щодо їхніх повноважень у цих питаннях.

6. Випадки порушення на ДВК
На більшості дільниць (57 %) голосування відбувалось без серйозних порушень та інцидентів. Лише на деяких виборчих дільницях були зафіксовані окремі порушення. Так. у 15 % ВД зафіксовано втручання третіх осіб, які не мали право перебувати на виборчій дільниці. На 8 % дільниць виявлено групове голосування в кабінках, на 5 % – бюлетені видавали без пред’явлення паспортів. Лише на 4 % ВД мали місце випадки порушення громадського порядку, а на 3 % – агітації за кандидатів. Поодинокими були й випадки демонстрування бюлетенів перед вкиданням до скриньки, винесення бюлетенів за межі ВД, голосування замість виборця, фотографування бюлетеня.

ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ  Громадянської мережі ОПОРА

У післяобідню пору на більшості дільниць зафіксовано збільшення випадків втручання третіх осіб у роботу комісії – 59,9 %. Серед інших суттєвих порушень виявлено: 20 % випадків, коли члени комісій видавали бюлетені виборцям без пред’явлення паспортів, 5 % – групове голосування у кабінках та порушення громадського спокою.

ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ  Громадянської мережі ОПОРА

Поодинокими стали випадки винесення бюлетенів за межі ВД, агітації за кандидаті, голосування замість виборця.

7. Вечірнє засідання ДВК
На абсолютній більшості дільниць (92 %) приміщення для голосування закрилось рівно о 22:00. Лише незначна частина комісій з певних причин або закінчила голосування швидше – 3,5 % (це ймовірно на спецдільниці), або продовжувала видавати бюлетені виборцям, що перебували на ВД – 4 %.

ІІ. Територіальні виборчі комісії

1. Час початку ранкового засідання ТВК
Територіальні виборчі комісії у переважній більшості розпочали свою роботу в період, аналогічний ДВК. 15 % комісій вже працювали о 7 ранку, а 52 % ТВК – відкрились у проміжку між 7:00 та 8:00. Таким чином, вони могли проконтролювати, чи розпочали свою роботу дільничні виборчі комісії, і в разі потреби оперативно відреагувати на будь-яку ситуацію.

ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ  Громадянської мережі ОПОРА

Ще частина ТВК (29 %) розпочали роботу до 9 ранку. Лише в одиничних випадках члени комісій зібрались після 9:00.

2. Діяльність ТВК
Фактично, станом на 9:00 ранку територіальні виборчі комісії були зібрані в кількісному складі, що дозволяв проводити засідання – були присутні 67 % членів ТВК. Основна їхня робота протягом дня – прийом дзвінків від ДВК для збору інформації про хід голосування. Так, у 92 % випадків дільничні виборчі комісії інформували їх про початок своєї роботи.

Крім членів комісій, у приміщеннях ТВК чергували спостерігачі від суб’єктів виборчого процесу та громадських організацій (50 % випадків), журналісти (20 %), уповноважені та довірені особи (14 % та 10 % відповідно). Найрідше у територіальних виборчих комісіях можна було зустріти самих кандидатів – лише у 6 % випадків.

Протягом першої половини дня виборів більшість ТВК не проводили своїх засідань. Лише у 31 % ТВК відбувались засідання. Що характерно, в абсолютній більшості випадків (99 %) територіальні виборчі комісії не порушували закон та не приймали ніяких рішень щодо зняття з реєстрації кандидатів. Лише 1 % комісій (4 ТВК) у день голосування скасували реєстрацію кандидатів в депутати, чим порушили виборчий закон.

3. Випадки порушень на ТВК
Протягом дня голосування у ТВК збиралась інформація про різні порушення в межах відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ  Громадянської мережі ОПОРА

Так, найпоширенішими типами порушень були видача бюлетенів без паспорта (18%) та агітація за кандидатів (10%). Також мали місце факти порушень громадського порядку, винесення бюлетенів за межі дільниць, роздача подарунків і грошей за голос, фотографування бюлетенів.

Протягом другої половини дня виборів більшість ТВК так і не проводили своїх засідань. Лише в 30 % територіальних виборчих комісій відбувались засідання, на яких і було прийнято п’ять рішень про зняття з реєстрації кандидата. Під кінець дня голосування було підбито підсумок і по випадках порушень, які оперативно збирала та опрацьовувала ТВК. Серед проблем найчастіше траплялись випадки видачі бюлетенів без паспортів та агітації за кандидатів. Однак масових та системних випадків порушень не виявлено.

ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ  Громадянської мережі ОПОРА


Переглядів: 5126
Поширень: 0