Корупція у вищій освіті була завжди. Втім, її вияви особливо загрозливих форм набули в останнє десятиліття незалежної України. Відповідно нематеріальна вартість диплома знизилася, а ступінь, наприклад, магістра не означає, що людина дійсно має належний рівень знань. Більшість випускників вищих навчальних закладів не працюють за обраними спеціальностями, що загалом дискредитує освітню систему.

Кожна молода людина, фінансово вмотивувавши викладача, без зайвих зусиль могла стати студентом, отримати позитивний бал на іспиті чи найвищу оцінку під час захисту дипломної роботи. Відповідно ставлення до навчання, що здобуте легким шляхом, не вирізнялося серйозністю. Такий диплом перетворився на «пустий» заламінований папірець, який не має жодної ваги. Україна опинилася на порозі кадрової кризи.

Зовнішнє незалежне оцінювання, яке запроваджене у 2008 році на всій території країни та є обов’язковим для тих випускників шкіл, що планують здобувати вищу освіту, частково може сприяти подоланню корупції під час вступу до ВНЗ. Анонімність робіт, непередбачуваність тестових завдань та конфіденційність на загал результатів оцінювання є тими запобіжниками, що нищать корупційну систему під час вступу до освітньої інституції того чи іншого рівня акредитації. Одним з ключових випробувань для ЗНО стане етап зарахування випускників до ВНЗ. Не всі керманичі університетів готові одразу відмовитися від ласого джерела прибутків, тому намагатимуться встановити додаткові систему вимог для майбутніх студентів. Втім, під час цьогорічного перехідного періоду пільгова система доживає своїх останніх днів.

Проведення ЗНО організує Український Центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО) – окрема бюджетна установа, діяльність якої не пов’язана ані з установами загальної середньої освіти, ані з вищими навчальними закладами. Тести розробляються та утримуються в секреті, вони передаються в центри тестування із використанням спеціальних секретних каналів. Листи із відповідями, які заповнюють випускники, які проходять тестування, кодуються, і відправляються на перевірку із використаннями тих самих каналів. Отже, метою зовнішнього незалежного оцінювання є зробити оцінку знань випускників шкіл, які вступатимуть до ВНЗ, набагато об’єктивнішою та неупередженою.

Антикорупційний ефект від ЗНО не обмежується виключно вступною кампанією, змінюється підхід учнів та їх батьків до отриманих знань у школі. Адже, приходить усвідомлення того, що «добрий» вчитель вже не допоможе підтягнути оцінки в атестаті на прийнятний для ВНЗ показовий рівень. Функція викладача – вчити, а не робити вмотивованих послуг батькам.

Так як тест – один для всіх, результати ЗНО перетворюються на об’єктивний критерій оцінки якості освіти, яку забезпечують середні навчальні заклади. Можна легко спрогнозувати, що у батьків поступово слабшатиме мотивація "домовлятися" з освітянськими чиновниками та адміністрацією "елітних" шкіл, ліцеїв, гімназій, що засвідчують свою елітність переважно побутовим та декоративним облаштуванням приміщень, про влаштування туди своїх чад.

Крім того, поступово занепадатиме "репетиторство" викладачів ВНЗ, різних підготовчих курсів як прихована форма корупції. Студент, який чесно заробив свій бал у сертифікаті буде готовий до самостійної здачі сесій під час навчання. Без мінімальної кількості сертифікаційних балів відтепер ніхто не зможе потрапити до вітчизняної вищої школи.

Противників ЗНО в Україні чимало, але їх аргументи недостатньо обґрунтовані та подекуди є наслідком слабкої поінформованості щодо системи незалежного оцінювання.

Під час громадського спостереження за тестуванням було виявлено, що більшість учнів цілком спокійно сприйняли ЗНО та наполегливо готувалися до здачі тесту.

Наслідком реформування ключового етапу доступу до вищої освіти стане зменшення кількості «блатних» студентів та підвищення якості надавання освітніх послуг. Після підведення підсумків за результатами ЗНО можна буде критично переоцінити рівень української середньої школи загалом та вжити необхідних заходів для якісного наповнення навчального процесу.


Переглядів: 2972
Поширень: 0