Моніторинг зовнішнього незалежного оцінювання у 12 регіонах України ГМ ОПОРА: курйози, висновки, рекомендації

16.06.11 10:19 4662

Проміжний звіт за результатами громадського спостереження під час тестування з української мови та літератури, іноземних мов (включно з російською) та математики.

Моніторинг зовнішнього незалежного оцінювання у 12 регіонах України ГМ ОПОРА: курйози, висновки, рекомендації

Громадянська мережа ОПОРА реалізовує кампанію моніторингу зовнішнього незалежного оцінювання у 12 регіонах України. Всього організація зареєструвала 463 спостерігачі. Покриття кожного предмету коливалося від 25 до 75%, а найбільша увага була прикута до наймасовіших тестувань. Звіти від спостерігачів оперативно надсилаються через СМС-повідомлення в закодованому вигляді одразу після завершення тестування, що дає можливість невідкладно отримувати та перевіряти інформацію щодо проблем, порушень та інцидентів на пунктах тестування.

Поля моніторингу громадського спостерігача мережі ОПОРА:

  • оцінка рівня організації зовнішнього незалежного оцінювання безпосередньо на пункті тестування;
  • моніторинг роботи регламентних комісій, що розглядають скарги абітурієнтів щодо порушення процедур, або ж визначають порядок розв’язання проблемних ситуацій, пов’язаних з проведенням тестування;
  • участь у роботі Апеляційної комісії УЦОЯО, яка, в першу чергу, розглядає клопотання абітурієнтів щодо незгоди з результатами ЗНО.

Крім того, спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА надають безкоштовні юридичні консультації абітурієнтам та їх батькам, якщо права учасників тестування порушено. Допомогу можна отримати як безпосередньо у спостерігача, так і через телефон гарячої лінії за номером: 044 225 32 81

ВИСНОВКИ

Загалом зовнішнє незалежне оцінювання мовного блоку (українська мова та література, іноземні мови) та математики пройшли на доброму організаційному рівні, що пов’язано з отриманим досвідом роботи працівників пунктів тестування під час організації ЗНО попередніх років. Втім, варто відзначити, що тестування 2011 року, вже на проміжному етапі виявило ряд організаційних недоліків, які вимагають якнайшвидшого усунення:

  • Відсутність широкомасштабної інформаційної кампанії щодо інновацій в організації ЗНО призвело до втрати окремими абітурієнтами можливості взяти участь у вступній кампанії. Проблема виникла у тих учасників, які не були ознайомлені з переліком документів, що обов’язково потрібно мати при собі на пункті тестування. На жаль, не всі достатньо добре розуміли різницю між сертифікатом та запрошенням-перепусткою, які надсилалися поштою у різний час, що додатково плутало абітурієнтів. Крім того, повноцінне інформування щодо нововведень потребувало б широкого залучення ЗМІ, чого не було зроблено. Хоча в пам’ятці абітурієнта було зазначено, що потрібно мати при собі для участі у ЗНО, брак живої комунікації поглибив проблему нерозуміння з боку учасників тестування жорстких процедурних вимог.
  • Проблеми з доставкою сертифікатів ЗНО було виявлено безпосередньо на пунктах тестування спостерігачами ОПОРИ. Абітурієнти повідомляли, що їм не доставлено сертифікати Укрпоштою, а через незнання своїх прав, вони не розуміли, яким чином можна отримати дублікат документу. ОПОРА звернулася до Українського центру оцінювання якості освіти за роз’ясненням і виявила, що, Укрпошта з різних причин повернула сертифікати 2639 абітурієнтів до регіональних центрів. За результатом уточнень персональних даних вдалося повторно надіслати 2085 документів, втім, 556 залишилися не врученими. З цього числа 9 – з вини Укрпошти.
  • Використання мобільних телефонів з боку персоналу зафіксовано у 13% (63 випадки) пунктів тестування. З метою запобігання витоку інформації під час проведення зовнішнього незалежного оцінювання, користуватися телефоном може лише відповідальний за пункт, або уповноважена особа від УЦОЯО. Абітурієнти, чергові, інструктори позбавлені права використовувати мобільні пристрої, що є обґрунтованою дисциплінарно вимогою. Таким чином, може бути розголошено зміст тесту до завершення ЗНО, що поставить в нерівні умови учасників випробування. Тому ОПОРА планує звернутися до УЦОЯО з запитом щодо кількості абітурієнтів, які відповіли на 100% запитань тесту з української мови та літератури. Якщо відмінність у результатах першого та другого дня ЗНО з одного предмету буде значно відрізнятися, то можна припускати можливість витоку інформації.
  • Дискусійність щодо різної складності тестів з української мови та літератури під час ЗНО 2 і 3 червня. Варто відзначити, що щороку подібні питання виникають щодо різних предметів, але дискусія згасає після перевірки робіт та оприлюднення оцінок учасників тестування. Втім, організаційним недоліком роботи УЦОЯО є відсутність вчасних роз’яснень щодо актуального питання, в результаті чого може бути сформовано недовіру загалом до ЗНО. Розробити абсолютно однакові за складністю тести практично неможливо, тож, дійсно, зміст та глибина завдань дещо відрізняється. Втім, ситуація вирівнюється за рахунок того, що абітурієнти, які складають тестування у різні дні, отримують рейтингову оцінку в межах виключно своєї групи. Тобто, абітурієнти, які складали тестування 2 червня, оцінюються порівняно з усіма іншими учасниками ЗНО першого дня. Щоб не було жодних зловживань з розподілом учасників на різні сесії, використовується вибірка, яка враховує парні/непарні місяці народження, стать, місце проживання у великому чи малому населеному пункті, географію проживання абітурієнтів. Тестові бали кожної з сесій переводяться у 200-бальну систему, яка і корегує потенційні відмінності складності завдань.
  • Запізнення на початок тестування абітурієнтів є типовою проблемою для 2010-2011 років. Так, цьогоріч випадки невчасної явки зафіксовані у 28% (141 інцидент) пунктів тестування. Нагадуємо, що до 2010 року учасниками тестування були учні і відповідальність та контроль за їх логістикою перекладалася на школи. За державний кошт забезпечувався супровід, транспортування до пунктів тестування майбутніх абітурієнтів, вчителі також перевіряли наявність всіх необхідних документів. Але у зв’язку з перенесенням початку ЗНО поза межі навчального процесу у школах, абітурієнти часто залишаються сам на сам з організаційними питаннями. Тож, запізнення без серйозних причин підтверджених документально призводить до фактичного припинення участі у вступній кампанії для недостатньо дисциплінованих та часто неповнолітніх осіб.
  • Спробу надати чи отримати допомогу від інших учасників тестування може призвести до завершення ЗНО для порушників. Таких випадків зафіксовано у 18% (88 інцидентів) пунктів тестування. Абітурієнти намагаються скористатися усними підказками з боку інших учасників, телефонувати за допомогою до третіх осіб, використовувати шпаргалки тощо. Зафіксовані випадки є причиною для позбавлення права учасників ЗНО продовжувати працювати над завданнями тесту.

Явка учасників тестування

Явка на ЗНО 2011 року наближається до показників 2010. Зменшення відсотку абітурієнтів, які вирішили складати тестування, але згодом з різних причин змінили свою позицію, пов’язано з Умовами прийому до вищих навчальних закладів. Нагадуємо, що з 2010 дозволено врахувати результати тестування попередніх років. Цей безпрецедентний та необґрунтований лібералізм важко пояснити досвідом інших країн, чи логікою, призводить до відмови брати участь у ЗНО тих, хто має можливість уникнути цього випробування знань. Адже, бал ЗНО є рейтинговим та оцінює рівень знань конкретного абітурієнта порівняно зі знаннями інших учасників тестування виключно в цій групі. Крім того, щороку збільшується категорія осіб, які мають право вступати без сертифікатів ЗНО. Якщо у 2010 такою умовно пільговою категорією стали випускники, які закінчили школу до 2007 року включно, та вступали на заочну форму навчання, то з 2011 – це право їм надано і для вступу на стаціонар. На думку Громадянської мережі ОПОРА такого типу нововведення призводять до поширення нерівних умов учасників вступної кампанії, що суперечить конституційному праву громадян на рівний доступ до освіти.

Тож, якщо у 2009 році неявка на тестування з української мови та літератури становила 6%, у 2010 – 11,9%, у 2011 – 11,12%. Цьогоріч найбільш дисциплінованими абітурієнтами на ЗНО з української мови та літератури під час сесії 2 червня виявилися мешканці Хмельницької області, які прийшли на пункти тестування у 94% випадків від заявлених. Рекордно низка явка абітурієнтів була зафіксована у Донецькій області на рівні 85,2%. Під час другої сесії 3 червня лідерами з відвідування пунктів тестування залишилася Хмельницька область (93%), а от першим в анти рейтингу став Київ (82%). Варто також зазначити, що тестування з української мови та літератури, як обов’язкове для всіх абітурієнтів, є показовим щодо масштабів вступної кампанії. Так, учасників ЗНО порівняно з минулим роком зменшилося на 158 274 особи (з 381 435 у 2010 році до 223 161 - 2011). Тенденція пов’язана і з фізично меншою кількістю випускників 2011 року, і з врахуванням сертифікатів ЗНО минулих років.

Схожа ситуація і з математики, явка на яку становила 87,96%. У тестуванні взяли участь 128 173 абітурієнти. Найбільш дисциплінованим регіоном виявилась Львівська область (91,99%), а найменш – АР Крим (82,75%).

Цьогорічним нововведенням є й тестування з російської мови, як окремого предмету, сертифікати з якого вимагаються на спеціальностях пов’язаних з російською філологією. Втім, явка на тестування з цієї дисципліни є рекордно низькою і зафіксована на рівні 61,74% (взяло участь у тестуванні – 3370 абітурієнтів). Традиційно найбільшу явку зафіксовано у одній з західноукраїнських областей – Івано-Франківській (74%), а найменшу Сумській (46,8%).

Засідання регламентних комісій

Учасники тестування, які з об’єктивних причин не змогли взяти участь у зовнішньому незалежному оцінювання мають право звернутися до одного з 9 регіональних центрів оцінювання якості освіти та отримати право на участь у додаткові сесії, яка розпочнеться 27 червня. На перших засіданнях регламентної комісії, зокрема Київського РЦОЯО, яка розглядала скарги та звернення учасників ЗНО, заяви стосувалися переважно 2-х типів питань: 1) неучасть у основній сесії ЗНО через стан здоров’я, що потрібно підтвердити медичною довідкою; 2) відсутність сертифікатів ЗНО через проблеми з доставкою, що не дало можливості абітурієнтам взяти участь у тестування; така заява повинна бути підкріплена довідкою від Укрпошти про те, що рекомендований лист з врученням таки не було доставлено до абітурієнта-адресата.

Варто зазначити, що до регламентної комісії потрапили і медичні довідки заповнені не відповідно до вимог. Тож, члени регламентної комісії зверталися з офіційним запитом до відповідної установи охорони здоров’я з проханням надати виписку з журналу реєстрації медичної довідки щодо часу її отримання. Адже, траплялися випадки, коли документ було видано лише на 1 день, який співпадав з тестуванням.

Спостерігачі ОПОРИ відзначають, що до роботи регламентної комісії варто залучити представників закладів охорони здоров’я, які б могли більш оперативно та фахово виявляти сфальшовані медичні довідки та присікти спроби маніпулювати ними під час вступної кампанії. Нагадаємо, що у 2009 році було виявлено довідки з підробленими медичними діагнозами, які надавали право абітурієнтам на пільговий вступ. Тож, подолання корупції під час вступу не повинно провокувати хабарництво у системі охорони здоров’я.

РЕКОМЕНДАЦІЇ

За результатами проміжного етапу спостереження, Громадянська мережа ОПОРА рекомендує:

Українському центру оцінювання якості освіти

  • Забезпечити належний контроль за використанням мобільних телефонів на пунктах тестування з боку як персоналу, так і абітурієнтів;
  • Організувати повноцінне службове розслідування щодо неналежної доставки сертифікатів ЗНО учасникам тестування;
  • Переглянути систему розповсюдження сертифікатів ЗНО Укрпоштою, яка є ресурсно затратною та недостатньо надійною, на користь розміщення сертифікатів, захищених кодом чи номером на персональних сторінках абітурієнтів в мережі Інтернет;
  • Більш активно працювати зі ЗМІ щодо процедурних нововведень ЗНО та організовувати повноцінні інформаційні кампанії для абітурієнтів у наступному році;
  • Забезпечити належне інформування абітурієнтів щодо тестування шляхом оновлення сайту www.testportal.gov.ua, модернізації порталу, забезпечення належної роботи пошукової системи та оприлюднення форм скарг, заяв і звернень для абітурієнтів.

Міністерству освіти і науки, молоді та спорту України

  • Забезпечити належний рівень комунікації та співпраці з Міністерством охорони здоров’я та його представництвами на місцях під час розгляду заяв регламентними комісіями щодо причин неявки абітурієнтів на ЗНО, що підкріплюються медичними довідками;
  • Підготувати програму співпраці з МОЗ щодо перевірки медичних довідок абітурієнтів під час вступної кампанії, що надають право на поза конкурсний вступ;
  • Забезпечити вчасне затвердження програми тестування для всіх предметів не пізніше жовтня 2011 року, що створить передумови для більш якісної підготовки тестових завдань їх розробниками;
  • Оприлюднити інформацію по кожному предмету, чи сесії щодо кількості абітурієнтів, які відповіли на 100% завдань ЗНО та порівняти дані з 2008-2010 роками.

Абітурієнтам та їх батькам

  • Більш ретельно готуватися до участі у ЗНО не лише щодо змісту предмету, а й процедурних вимог;
  • В разі порушень прав учасника тестування невідкладно повідомляти про інцидент громадських спостерігачів, УЦОЯО, регіональні ЦОЯО та МОНМСУ.

ІНЦИДЕНТИ НА КУРЙОЗИ (вибрані)

Іноземні мови

Спостерігачі ОПОРИ зафіксували випадок, коли учасник тестування був позбавлений права продовжити роботу над завданнями через спробу отримати підказки. Абітурієнт спустився з третього поверху, де складав ЗНО, на перший, щоб поговорити по телефону. Чергові помітили порушення і склали акт про вилучення учасника із пункту тестування (ЗОШ №65 м. Львова). А у Міжрегіональному центрі професійно-технічної освіти художнього моделювання і дизайну м. Львова, оцінювання було організовано у майстерні для пошиття одягу.

На пунктів тестування, що розташувався у Запорізькому національному університеті, абітурієнтка з ушкодженим хребтом змушена була протягом 2-х годин розв’язувати завдання, стоячи на парті навколішки. Про особливі потреби абітурієнтки персонал пункту тестування не було попереджено завчасно, тому крім співчуття нічого додаткового останні не змогли забезпечили.

Математика

У гімназії №3 м. Херсон правоохоронці, які повинні здійснювати пропуск та перевірку документів учасників тестування, прийшли на пункт тестування лише об 11:00. На свій захист працівники МВС сказали, що їм було сказано керівництвом прийти саме на початок тестування і не раніше.

В ПТ ЗОШ №9 (м. Рівне), коли в туалеті знаходився громадський спостерігач, абітурієнт намагався випитати у нього правильні відповіді на завдання ЗНО.

Українська мова та література

Порушення процедури було зафіксовано у Кузнецівській ЗОШ №1 (м. Рівне). Чергові пункту тестування у визначений час не спромоглися вчасно розпочати допуск абітурієнтів до приміщення школи. Тож їм довелося це робити в останні хвилини перед початком тестування без перевірки документів. Уповноважена особа, присутній на цьому пункті тестування, не дав можливості спостерігачам виконати їхню законну вимогу та занести цю інформацію до протоколу. Рівненське представництво підготувало звернення на ім’я директора УЦОЯО щодо перешкоджання роботі спостерігачів.

До пункту тестування, що розташувався у приміщенні Запорізького інституту економіки та інформаційних технологій (м. Мелітополь), частина абітурієнті не змогла потрапити вчасно. Причиною запізнення стала масштабна перевірка ДАІ місцевих перевізників. Більшість маршрутних таксі у місті працюють нелегально, тому вони не виїхали за графіком на роботу, а учасники тестування, що не були готові до таких форс-мажорів не змогли з’явитися на пункт тестування у визначений час. Втім, для тих абітурієнтів, що запізнилися на 5 чи 10 хвилин було зроблено виняток та вони взяли участь у зовнішньому незалежному оцінюванні.

У Миколаївській ЗОШ № 50, черговий не хотів допускати громадських спостерігачів до приміщення пункту тестування. Він вимагав невідомий документ під назвою: «направление». Хоча проблему було вирішено на користь спостерігача, прикро, що поодинокі організатори тестування досі не достатньо обізнані у процедурах.

У пунктах тестування в м. Вінниця охоронці вже не перший рік використовують металошукачі, про що заздалегідь відомо абітурієнтам. Кожного, хто виходить з аудиторій перевіряють на наявність мобільних телефонів та інших технічних пристроїв. Це досить позитивно впливає на дисципліну.

У ЗОШ № 4 м. Коломия абітурієнти, що завершили достроково роботу над завданнями мали при собі мобільні телефони та вільно ними користувалися у приміщенні пункту тестування. У аудиторії №19 цим зловживала і інструктор, у якої двічі дзвонив телефон (о 12:15 та 12:57). Вона виходила з аудиторії, щоб відповісти на дзвінок. Неодноразово до аудиторій, де спостерігали активісти ОПОРИ, доносились звуки рінгтонів і з коридорів.

В Івано-Франківську (ЗОШ № 21) на пункт тестування з невідомих причин не з’явилися 7 інструкторів. Втім, заміна була знайдена оперативно і це жодним чином не вплинуло на перебіг тестування.

Детальніша інформація: 063-617-97-50, 044-286-26-70

Довідково: Спостереження відбувається в рамках національної кампанії моніторингу ЗНО за сприяння Альянсу Програми сприяння незалежному тестуванню в Україні (USETI Legacy Alliance).

 

"Моя Вінниця"
Система Orphus

Останні новини

Реклама

Загрузка...
Загрузка...
Афіша кінотеатра Мультіплекс (Караван)