Варто зазначити, що згідно з результатами опитування серед українців виявилося вдвічі більше респондентів (ніж серед росіян), які не змогли відповісти на запитання «Як би Ви самі себе охарактеризували - як патріота своєї країни чи ні?».

У Росії назвали себе патріотами, в першу чергу, москвичі і петербуржці. В Україні - жителі Центру, Півночі і Заходу.

Лише кожен десятий зізнався в тому, що не відчуває патріотизму до своєї країни. У Росії це в основному жителі малих міст, в Україні - жителі Донбасу. Мешканці українських міст менш патріотичні, ніж мешканці українських сіл.

Як у Росії, так і в Україні, найменше відчувають себе патріотами молодь, найбільш патріотичні - люди старшого віку.

Головним приводом гордості за країну для українців є місце, де вони народилися і виросли (33%), а також земля, на якій вони живуть (31%).

Для росіян головним приводом для гордості за свою країну є її історичне минуле (47%). Серед українців таких виявилося вдвічі менше (25%).

Згідно з даними проведених опитувань у двох країнах, росіяни значно більше, порівняно з українцями, пишаються своєю літературою та мистецтвом (17 проти 9%), а також військовою міццю своєї країни (16 проти 3%).

У свою чергу українці більше, ніж росіяни, пишаються великими людьми своєї національності (28 проти 22%), державою, в якій живуть (25 проти 19%), душевними якостями свого народу (20 проти 15%), мовою свого народу (17 проти 13%).

Також українці пишаються своєю працьовитістю та вмінням господарювати (21% серед українців проти 6%), національними піснями, святами та звичаями (20 проти 12%), вірою та релігією свого народу (17 проти 9%).

Крім того, для 9% українців і 9% росіян предметом гордості за свою країну є її прапор, герб і гімн. Для 12% українців і 11% росіян - перемоги спортсменів своєї країни. Для 14% українців і 10% росіян - могили предків і пам\'ять про них.

У регіональному розрізі слід відзначити такі особливості. Для мешканців Півдня України головним приводом гордості за країну є місце, де вони народилися і виросли. Наша працьовитість і вміння господарювати є предметом гордості, перш за все, для мешканців Центральної України. Для мешканців Західної України особливим предметом гордості є мова народу. Душевні якості свого народу як привід для гордості відзначили, перш за все, жителі Сходу України. Для мешканців Донбасу особливим предметом гордості за свою країну є перемоги спортсменів своєї країни.
Крім того, жителі Донбасу, Півдня і Сходу України частіше за інших в якості предмета гордості за свою країну відзначали її історичне минуле. Мешканці Центру України - великих людей своєї національності. Заходу України - релігію.

В уявленні 45% українців і 48% росіян істинний патріотизм проявляється у повазі до традицій. Для 46% росіян і лише 36% українців - у зміцненні сім\'ї і вихованні дітей.

Разом з тим для 22% українців і лише 14% росіян патріотизм проявляється у голосуванні на виборах за патріотичні партії і політиків, для 18% українців і лише 9% росіян - в участі у патріотичних організаціях, для 14% українців і лише 10% росіян - у конструктивній критиці недоліків у своїй країні.
Цікаво, що 13% росіян і 9% українців вважають, що справжній патріотизм проявляється в розмовах і бесідах зі знайомими на патріотичні теми.

Крім того, 29% українців і 26% росіян бачать прояв істинного патріотизму в роботі з повною віддачею за своєю спеціальністю, 22% українців і 19% росіян - у святкуванні історичних подій.
Росіяни середнього віку частіше за інших бачать справжній патріотизм у зміцненні сім\'ї і вихованні дітей, молодь - у святкуванні історичних дат.

Ті ж тенденції характерні і для українців. Крім того, українці і росіяни середнього віку частіше за інших бачать справжній патріотизм у голосуванні на виборах за патріотичні партії і політиків.

Жителі Півдня України частіше за інших бачать справжній патріотизм у зміцненні сім\'ї і вихованні дітей, Центральної України - в роботі з повною віддачею за своєю спеціальністю, Західної України - у голосуванні на виборах за патріотичні партії і політиків, а також участі у патріотичних організаціях. Півночі України - у святкуванні історичних подій, ювілеїв, Донбасу - у повазі до традицій.

Крім того, кожен п\'ятий житель Донбасу і Західної України (набагато частіше, ніж в інших регіонах) бачить справжній патріотизм у конструктивній критиці недоліків у своїй країні.

57% українців і 58% росіян ідентифікують себе, перш за все, як громадян своєї країни: відповідно України та Росії. Варто зазначити, що згідно з даними ВЦИОМ, за два роки частка росіян, що ідентифікують себе, як громадяни Росії знизилася з 70 до 58%.
Проте з 2006 року в Росії зростає частка респондентів, які відповіли на запитання «Хто я такий?» словом «людина» (з 24 до 30%).
26% українців також ідентифікували себе словом «людина».

Разом з тим 29% українців і лише 19% росіян визначають себе як мешканців свого регіону, міста, села. 24% українців і лише 18% росіян - ідентифікують себе через національну приналежність (назвали б свою національність).

Слід зазначити, що близько 70% мешканців Західної та Центральної України і лише 44% - Півдня і Донбасу ідентифікують себе як громадян України. 38% мешканців Заходу, 36% Півночі Україні і лише 12% мешканців Півдня та 14% Донбасу ідентифікують себе через національну приналежність.
У свою чергу 38% опитаних на Донбасі і 31% на Півдні проти 18% на Заході України визначили себе як мешканців свого регіону, міста, села.

43% мешканців Донбасу (приблизно вдвічі більше, ніж в інших регіонах) на запитання «Хто я такий?» відповіли б словом «людина».

Цікаво, що 15% росіян і лише 8% українців вважають себе радянськими людьми. В Україні так вважають, перш за все, жителі Півдня (14%).

Крім того, 17% росіян і 16% українців визначають себе через свою сімейну роль (батько, дружина, бабуся і т.д.).

7% росіян і 6% українців визначають себе як представників певної професійної групи. 5% росіян і 6% українців назвали б свої релігійні переконання, 6% росіян і 4% українців вважають себе космополітами (або громадянами світу), 2% росіян і 5% українців - європейцями.

Реліз підготовлений на основі результатів досліджень, проведених Соціологічною групою «Рейтинг» (Україна) у вересні 2010 р. (опитано 2000 респондентів, похибка не перевищує 3%) і ВЦИОМ (Росія) у червні 2010 р. (опитано 1600 респондентів, похибка не перевищує 3,4%).

 

Довідково:

Аудиторія дослідження: населення України віком від 18 років і старші
Вибіркова сукупність: 2000 респондентів
Метод дослідження: особисте формалізоване інтерв’ю згідно з опитувальником (face to face)
Помилка репрезентативності дослідження: для значень близьких до 50% похибка становить не більше 3%, для значень близьких до 30% - не більше 2,6%, для значень близьких до 10% - не більше 1,8%
Терміни проведення дослідження: 9 – 16 вересня 2010 р.
Розподіл областей:
Захід: Волинська, Закарпатська, Ів.-Франківська, Львівська, Рівненська, Тернопільська, Чернівецька
Центр: Вінницька, Кіровоградська, Полтавська, Хмельницька, Черкаська
Північ: м. Київ, Київська, Житомирська, Сумська, Чернігівська
Південь: АР Крим, Одеська, Херсонська, Миколаївська, м. Севастополь
Схід: Дніпропетровська, Запорізька, Харківська
Донбас: Донецька, Луганська


Переглядів: 2851
Поширень: 0