Та все ж щодня на українських митницях затримують транспорти, вилучають товари, порушують кримінальні справи. Проте ці справи тягнуться роками. Чому? Через неповороткість слідчих органів. У результаті такого ставлення держава залишається ні з чим. Злочинці уникають покарання.

Хто б колись повірив, що патріархальна бальзаківська буряково-мелясна Вінниця зусиллями одного стійкого злочинного угруповання перетвориться на контрабандну Мекку, через яку в Україну напівлегально завозитимуть престижні автомобілі? Хоча відомий одесит Мішка Япончик мав прізвище Вінницький і походив звідси. Але ще кілька років тому ніхто не повірив би, що десятки порушених у Вінниці кримінальних справ зусиллями кількох слідчих намертво заляжуть у довгу шухляду українського правосуддя. То чи не час згадати два затертих майданівських гасла: «Ганьба!» і «Бандити повинні сидіти в тюрмах!»?

Соло на контрабасі з оркестром

Упродовж 2004—2007 років у Вінницькій області діяло стійке злочинне угруповання, яке організувало схеми незаконного ввезення на митну територію України транспортних засобів, використовувало ці схеми для протиправного відшкодування коштів з державного бюджету.

Йдеться про службових осіб та деяких засновників комерційних структур, зокрема, «АВН-Інтер» (директор Ігор Ляшенко), «Контініум» (директор Наталя Котонос), «Вінавто» (директор Віктор Антемюк) та інших, котрі протягом вказаних років незаконно ввезли в Україну понад чотири тисячі автомобілів, серед яких автівки престиж-класу, і, не подавши правдивої інформації про їхню фактичну вартість, ошукали державу більш як на 50 мільйонів. Придбання транспортних засобів за кордоном за готівкові кошти здійснювали фізичні особи, а митне оформлення цих автомобілів проводили службові особи зазначених підприємств. Розмитнювалися автомобілі за ціною, яка була в декілька разів менша за фактичну. Нерідко у інвойсах фігурували іноземні компанії, яких не існувало в природі. Окрім цього, ділки ще й отримували відшкодування ПДВ на ввезену техніку, додатково ошукуючи державу на нові мільйони. Свого часу газета «Голос України» писала про це.

Тоді, завдячуючи професійності та компетентності митників і податківців, було проведено низку своєчасних заходів, унаслідок чого за фактами злочинної діяльності службових осіб згаданих комерційних структур порушено ряд кримінальних справ. Проте далі правоохоронний віз не поїхав. Справа на мільйони гривень досі так і не набула судової перспективи, хоча нею займаються слідчі СБУ та УМВС. Організатори схеми і виконавці взагалі залишилися поза увагою слідства. Незважаючи на наявність ознак злочину, розслідування замість проведення конкретних заходів в інтересах держави звели до відписок та міжвідомчого листування — заявляють народні депутати, котрі буквально бомбардують керівників силових відомств та найвищих посадовців держави численними запитами.

Таке затягування досудового слідства у згаданих кримінальних справах сприяє тому, що ряд суб’єктів підприємницької діяльності, які займаються ввезенням транспортних засобів на митну територію України, продовжують безперешкодно працювати за старою кримінальною схемою. Вулицями українських міст, у тому числі столиці, курсують сотні автомобілів, які проходять у кримінальних справах, ділки безперешкодно переправили виручку за кордон, а держава залишилися ні з чим — вважають народні обранці. Схоже, аргументи контрабандистів для слідчих є вагомішими.

«...Використовуючи схеми мінімізації податкових та митних платежів і зборів, членами стійкого злочинного угрупування не лише організовано постійно діючий контрабандний канал по ввезенню на митну територію України та легалізації транспортних засобів у Вінницькій області, а й створено розгалужені структури з перепродажу незаконно ввезених автомобілів, по технічному обслуговуванню та ремонту таких автомобілів, по продажу автозапчастин. Гостро непокоїть і той факт, що під час розслідування злочинної діяльності підприємств ПП «Спрут», ТОВ «ABH-Інтер», ПП «Контініум», ТОВ «Автокомфорт», ТОВ «Вінавто» порушено з десяток кримінальних справ, жодна з яких не направлена до суду з обвинувачувальними висновками, внаслідок чого злочинці, які є керівниками та засновниками зазначених підприємств, до цього часу залишаються непокараними», — пише у своїх зверненнях на ім’я Президента, Прем’єр-міністра, керівників силових структур народний депутат України В. Шаманов.

Усі ці перелічені підприємства мають своїх керівників, котрі «є громадянами України. Мають своїх бухгалтерів, інших функціонерів, але «кримінальні справи раз по раз порушуються за фактом, а не стосовно конкретних осіб. Внаслідок цього на даний момент жодну особу не притягнуто до кримінальної відповідальності», —йдеться у зверненнях народного депутата. Більше того, нам вдалося з’ясувати, що до складу керівників усіх згаданих підприємств входять одні й ті ж люди, вони є й засновниками замішаних у контрабанді на значні суми вінницьких фірм. Та депутати Верховної Ради констатують, що слідчі вперто відмовляються перекваліфікувати справу з формулювання «за фактом» і притягнути винуватців. Тому ті продовжують свою діяльність. Щоправда, за фактом ввезення ТОВ «АВН-Інтер» «1936 транспортних засобів на суму 50 213 486,58 грн. було порушено кримінальну справу за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 201 (контрабанда) КК України». Як просунулося розслідування, ми вже знаємо.

Автокатастрофа на проспекті Гагаріна

...Дев’ятого травня минулого року о 1.35 ночі на проспекті Гагаріна в Києві в автокатастрофі загинув народний депутат Анатолій А., який мав конкретний стосунок до згаданих вінницьких підприємств. Його «Мерседес S-350» на віражі вдарився до бордюра й розлетівся на дві частини після зіткнення з електроопорою. За кермом був сам Анатолій. Окрім молодого народного депутата, у машині тієї пізньої пори перебували дві танцівниці з казино «21-вік». Що ж, великі гроші провокують красиве життя. Одна з дівчат теж загинула на місці.

Як з’ясувало розслідування, загиблий допізна спілкувався з панянками в казино, пригощав коньяком, а згодом запропонував поїхати розважитися в інше місце. Доїхали до проспекту Гагаріна з боку Ленінградської площі. Очевидці стверджують, що бачили автомобіль, який пронісся повз них на шаленій швидкості, не вписався в поворот і врізався у стовп. Коли осіла хмара куряви, люди побачили, що «Мерседес» розколовся навпіл, неподалік на газоні лежав чоловік без ознак життя, під виокремленим мотором — мертва молода жінка, іншу жінку, яка подавала ознаки життя, лікарям вдалося врятувати. Експертиза встановила наявність спирту у крові дівчат — у крові нардепа спирту не виявили. Побутує інформація, що той був вегетаріанцем і в казино вживав винятково зелений чай. Експертизу на наявність наркотиків та прекурсорів загиблому не проводили. Депутат-бо. У загиблого залишилися дружина і двоє доньок.

Поховали його на Центральному кладовищі Вінниці з особливими почестями. Він звідси родом, тут залишилися його рідні, друзі, колишні бізнеси в кількох фірмах —до речі, і у фіґурантах справ про контрабанду.

Загиблу молоду жінку скромно поховала в Кіровограді самотня мати. Іншу пасажирку депутатського лімузина Оксану Л. було в тяжкому стані госпіталізовано до Київської лікарні швидкої допомоги з черепно-мозковою травмою, закритою травмою грудей і живота та забоями кінцівок.

Отака м’ясорубка у вигляді «Мерседеса», схоже, теж загнаного в Україну за контрабандною схемою. До речі, на згаданому автомобілі на момент аварії був державний номер (АА 1106 ВР), виданий на зовсім інший транспортний засіб «Санг-Йонг». Дружина брата, на яку був зареєстрований цей корейський автомобіль, у ході слідства заявила: «Як опинилися номери (АА 1106 ВР) на автомобілі «Мереседес», мені не відомо». Вона пояснила, буцімто номери Верховної Ради видали їй, бо для отримання їй потрібна була київська прописка. «Автомобілем «Санг-Йонг» я не користувалася», — заявила жінка. Ним, за її словами, теж користувався загиблий.

Кореспондент намагався зв’язатися з матір’ю покійної дівчини і з’ясувати, чи отримала остання бодай якусь допомогу від заможних родичів винуватця трагедії. Сусіди, котрі на відміну від неї мають удома телефон, категорично попрохали жінку не турбувати, бо та залишилася одна, дуже погано почувається і ледве ходить. Про якусь допомогу вони не чули. Нібито щось дали на труну і на похорон. Хто — не знають. Дверей незнайомцям убита горем мати не відчиняє. З пресою спілкуватися не хоче. Її можна зрозуміти. За словами сусідів, родина винуватця смерті Ганни долею її рідних не пройнялася. Очікувати бодай якоїсь компенсації і матері, й подрузі загиблої нема від кого.

Оксані Л., котра чудом вижила в автокатастрофі, прогулянка нічним Києвом у крутому «Мерседесі» коштувала здоров’я, але з цим вона теж залишилася наодинці. Зараз може сподіватися хіба що на моральну сатисфакцію. Та держава має потужні інструменти, щоб змусити людей, котрі збили шалені капітали на контрабанді, повернути гроші у казну. Тим паче нині, коли кожна копійка порахована. Щоправда, ще 11.05.2007 р. мати загиблої, яка визнана потерпілою стороною, сказала слідчому таке: «Мені заподіяно матеріальні й моральні збитки. На теперішній час я не визначилася із сумою заподіяних збитків і цивільний позов заявлю пізніше». Свята наївність.

Брат загиблого Віктор є відомим у Вінниці бізнесменом у сфері торгівлі автомобілями. Сам загиблий до отримання депутатського мандата теж керував одним із згаданих вінницьких ТОВ, яке тепер в управлінні його брата, та був серед засновників інших підприємств, пов’язаних із торгівлею автомобілями. У Вінниці Віктор — цар і бог. Під ним авторинок, автомагазини, автомобільні майстерні, навіть місцевий осередок політичної партії. Пересічні громадяни говорять про Віктора стишено як про впливового, оборудистого бізнесмена з серйозними дахами, чи то маючи на увазі солідну політичну силу, чи то друзів серед правоохоронців, митників та податківців, у тому числі й серед слідчих, які нині розплутують пов’язані з діяльністю його компанії кримінальні справи. Можливо, і це сприяє тому, що віз і нині там. Люди з його оточення розповідають, що нині цей бізнесмен присів, схоже, не на кефір, вишукує винних у аварії. Можливо, далася взнаки важка втрата.

Слідчі дотримуються думки, що водій «Мерседеса» не впорався з керуванням, бо при входженні в поворот не обрав прийнятної в цій ситуації швидкості. Це засвідчено в документах. Із постанови про закриття кримінальної справи, підписаної старшим слідчим відділу розслідування дорожньо-транспортних пригод при РУ ГУ МВС України в м. Києві капітаном міліції А. Андросовичем:

«Потерпіла Оксана Л. показала, що вона працює танцівницею в казино «21-вік» протягом двох років. Також разом з нею в даному казино працювала танцівницею її знайома на ім’я Ганна. 08.05.2007 вона прийшла на роботу в казино, де вже знаходилась Ганна. Приблизно о 22 годині 30 хвилин, перебуваючи з Ганною в курилці, остання їй повідомила, що до неї приїде її знайомий. Через деякий час вона побачила, що Ганна після танцю сіла за стіл свого знайомого, потім Ганна покликала її. За вказаним столиком вони з Ганною вживали коньяк, а їх знайомий молодий чоловік пив зелений чай. Потім він запропонував їм поїхати на автомобілі з ним відпочивати далі, на що вони погодились. Через деякий час вони вийшли на вулицю та сіли в автомобіль темного кольору. Знайомий Ганни сів за кермо вказаного автомобіля, Ганна сіла на переднє пасажирське сидіння, а вона на заднє сидіння посередині. Під час руху вона за дорожньою обстановкою не слідкувала, і як саме вони рухались по проїзній частині і де рухались, вона не бачила. В ході руху вона відчула удар під колесами, що сталося далі, вона не пам’ятає». До речі, потерпіла теж має доньку і чоловіка.

Хто вичистить вінницьку автостайню?

У депутатському зверненні народного депутата України до Генерального прокурора України О. І. Медведька йдеться:

«...аналізуючи листи Генеральної прокуратури України від 01.02.08 № 04/4/1-3741-07 та від 21.05.08 №№ 04/4/2-3741-07, очевидним є той факт, що правоохоронними органами імітується бурхлива діяльність по розслідуванню та припиненню злочинної діяльності у Вінницькій області з боку посадових осіб підприємств «Спрут», «АВН-Інтер», «Автокомфорт», «Контініум» та «Вінавто».

Це стало можливим внаслідок непрофесійних дій правоохоронних органів й органів прокуратури Вінницької області та слідчих підрозділів Служби безпеки України, які ігнорують та саботують законні вказівки керівництва Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ України та Генеральної прокуратури України.

Правоохоронні органи Вінницької області та слідчих підрозділів Служби безпеки України, усуваючись від проведення слідчих дій у повному обсязі та встановлення реальних обставин, при яких було вчинено злочини, маючи переконливі докази причетності до злочинних дій посадових осіб підприємств «Спрут», «АВН-Інтер», «Автокомфорт», «Контініум» та «Вінавто», які безпосередньо подавали сфальсифіковані та підроблені документи для оформлення транспортних засобів до митних органів України, та причетності посадових осіб Державної митної служби України, які безпосередньо здійснювали митне оформлення та митний контроль, виносять незаконні рішення, посилаючись на те, що правоохоронними органами не встановлено осіб, які вчинили злочин».

А також: «Таким чином, необхідно невідкладно надати принципову оцінку діям правоохоронних органів й органів прокуратури Вінницької області та слідчих підрозділів Служби безпеки України, які не забезпечують належного розслідування та припинення злочинної діяльності у Вінницькій області з боку посадових осіб суб’єктів підприємницької діяльності «Спрут», «АВН-Інтер», «Автокомфорт», «Контініум» та «Вінавто», та не забезпечують притягнення до кримінальної відповідальності посадових осіб цих підприємств та Державної митної служби України, за безпосередньою участю яких державі завдано збитків на суму понад 50 млн. грн.».

Ось така автомобільна історія. Чому досі не проведено заходів, спрямованих на виявлення всіх винних осіб, у тому числі організаторів оборудок — питання. Інше питання, хто і коли зможе зрушити цю справу з місця і чи зможе взагалі, теж висне в повітрі. А стоїть воно руба: або в Україні є Закон, і він діє для всіх — або його нема, і верховодять у державі ті, хто на більші суми її ошукає. Поки що скидається на останнє.


Переглядів: 4760
Поширень: 0