У вступному слові Президент акцентував увагу на необхідності проведення реформи владної системи - як центральної, так і місцевого самоврядування, яке має бути суттєво посилено.

Віктор Ющенко наполягає, що запропонована ним оновлена Конституція має вивести Україну зі стану перманентної політичної кризи і спрямована на досягнення політичної стабільності. Насамперед необхідно усунути системні збої, що виникли у результаті кулуарних змін Основного Закону 2004 року.

Президент пояснив свою ідею створити дві палати українського парламенту, щоб розділити політичний і законодавчий аспекти парламентаризму. На переконання Глави держави, це найбільш оптимальна для України модель. Відповідно до президентських пропозицій, нижня палата - палата депутатів, обрана за пропорційною системою з відкритими партійними списками - буде органом політичного представництва народу. Вона матиме законодавчу функцію, нестиме відповідальність за формування уряду і контролюватиме його діяльність. До верхньої палати - сенату - прямими виборами за мажоритарною системою обиратиметься по три сенатори від кожного регіону. Сенат представлятиме інтереси областей, ухвалюватиме рішення Президента України у сфері оборони і безпеки держави. Кабінет Міністрів формуватиметься лише парламентом, отримає самостійність і нестиме повну відповідальність за реалізацію виконавчої влади в країні. «Президент України збереже загальнонаціональний статус через його прямі всенародні вибори. Він є гарантом державного суверенітету, безпеки і територіальної цілісності держави, додержання Конституції, прав і свобод людини і громадянина», - повідомив Глава держави.

Необхідна децентралізація і деконцентрація влади та піднесення ролі місцевого самоврядування. Саме ефективне і реальне місцеве самоврядування має стати основою демократичної організації влади в Україні. Нині практично вся влада, ресурси сконцентровані в центрі. Відтак необхідна масштабна і повноцінна адміністративно-територіальна реформа, закріплена в Конституції України. Проект Конституції передбачає таку територіальну організацію країни: основою є громада, яка може складатися з одного чи кількох населених пунктів. Наступним рівнем територіальної організації є район, і нарешті найвищим рівнем є область. Особливий статус територіальної автономії в Україні зберігає Автономна Республіка Крим. Громада обирає раду та голову громади, який очолює її виконавчий орган. «Вважаю, що давно назріло питання про створення обласними і районними радами своїх виконавчих органів», - сказав Віктор Ющенко. Він повідомив, що відповідно до проекту оновленої Конституції, в областях, містах Києві та Севастополі Президент призначатиме голів державної адміністрації, які здійснюватимуть функції державного контролю.

Президент також переконаний, що необхідно змінити виборчу систему. Віктор Ющенко констатував, що на місцевому рівні нинішня система пропорційних виборів призвела до заполітизованості рад. Існує проблема, коли до районних рад не можуть потрапити представники тих громад, в яких немає членів партій - переможців районного змагання. При такій системі значна кількість територіальних громад у радах фактично не представлена.

Віктор Ющенко також вкотре висловився проти депутатського імунітету: необмежена депутатська недоторканність, за його словами, породжує безвідповідальність і корупцію. Відтак у цьому питанні має бути досягнута відповідність із міжнародними стандартами парламентаризму. «Переконаний, що зміна виборчого законодавства є моральним і політичним обов\'язком Верховної Ради», - сказав Президент.

Окрему увагу під час виступу Віктор Ющенко акцентував на подоланні економічної кризи. Україна, констатував він, має одне з найбільших у країнах Європи та СНД падіння ВВП. Падіння індексу виробництва базових галузей за І квартал склало 30,1% (за оцінкою НБУ).

Виробництво промислової продукції за 4 місяці 2009 року порівняно з відповідним періодом 2008 року скоротилося більш ніж на чверть. Фінансову систему було підірвано, коли було прийнято Державний бюджет, побудований на завищених показниках. Це, у свою чергу, викликало проблеми й у соціальній сфері, коли неможливо забезпечити своєчасні виплати пенсій, зарплат, стипендій, інших видів соціальної допомоги. «Повторюю: бюджет нереальний і має бути переглянутий. Це моя принципова позиція. Маю на увазі також і місцеві бюджети», - наголосив Президент.

За словами Глави держави, викликає запитання й розподіл у цьому році коштів Стабілізаційного фонду державного бюджету, який фактично перетворений на резервний фонд уряду.


Переглядів: 3282
Поширень: 0