Впроваджуючи політику добровільної сплати податків, органи державної податкової служби спрямовують зусилля на надання бізнесовим структурам оптимального комплексу інформаційних, консультаційних та організаційних послуг. Нинішній рік діяльності податкової вирізняється великою кількістю ініціатив, запроваджень нових програм і проектів. Про „електронні кабінети” для платників, „урожай” незаконних сільгосп ділянок та податкові ПДВ-накладні, розповів голова податкової служби Вінниччини Олександр Вітрук.

Олександре Васильовичу, найперше питання, яке цікавить багатьох читачів, стосується перевірок, як змінилась їх кількість і чи вплинуло це на надходження до бюджетів?

Особисто я притримуюсь такої думки, що безконтрольність у будь-якій сфері життя є руйнівним фактором. Тому націлюю своїх підлеглих на діяльність за принципом: контроль вищої якості – задля більших надходжень. Ми демонструємо бізнесу свою довіру та відкритість, але, на жаль, сьогодні спостерігаємо багато прикладів зловживань такою довірою. Період, у якому почала діяти відмова від проведення фактичних перевірок, показав нам, що поряд із тими, хто дійсно оцінив такий крок податкової служби, знайшлися і ті, хто спекулює довірою та значно зменшив відрахування до бюджету.

Фактичні перевірки, як Ви знаєте, взагалі призупинено. Це рішення керівництва податкової служби країни. Відбулося і суттєве скорочення кількості планових документальних перевірок. Загальна кількість підприємств включених до плану-графіка у січні-серпні 2011 року скоротилась у порівнянні з відповідним періодом минулого року на 49 відсотків. І хоча у своїй діяльності ми робимо ставки на аналітичну роботу, проте обійтися взагалі без проведення перевірок неможливо. По-перше, при закритті суб’єкта господарювання (за бажанням самого платника, оскільки Податковий кодекс наділяє кожного громадянина правом ініціювати податкову перевірку). По-друге, при відшкодуванні ПДВ – перевірки тут потрібні для забезпечення своєчасності та правомірності повернення цього податку платникам. І у третьому випадку: якщо платник має явні ризики несплати, які ми виявляємо, проводячи автоматичне співставлення податкового зобов’язання та податкового кредиту.

Ну і звісно, проводяться перевірки за вимогою правоохоронних органів.

Ви заявляли, що завдяки операції „Урожай”, яку проводили податківці із початку весняно-польових робіт, вдалося перевірити правомірність використання практично усіх земельних ділянок, задіяних у виробництві сільськогосподарської продукції…

Так, за нашими даними, в цілому по області платниками фіксованого сільськогосподарського податку задекларовано майже 2 мільйони гектарів сільгоспугідь, з них майже 15 відсотків, а це 182 тисячі гектарів, використовуються без правовстановлюючих документів. Деякі випадки підтверджують цілеспрямовану шкоду бюджету. Погодьтесь, це просто якась містика, можна сказати, чудеса техніки та людської витривалості, коли поле у 400 гектарів обробляє одна-дві людини практично без засобів виробництва.

З початку року нам вдалось залучити до оподаткування 30,7 тисяч гектарів ріллі, що дало змогу забезпечити додаткові надходження місцевих бюджетів на суму понад 3 мільйони гривень. Суб’єкти господарювання були змушені переглянути договори оренди та збільшити розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Таким чином, додаткові річні надходження по орендній платі за землю склали більш як мільйон гривень. Тридцятьом платникам за результатами перевірок було донараховано більше 12-ти мільйонів гривень, в тому числі, податку на прибуток – 5,5 млн.грн., ПДВ – 6,5 млн.грн. Крім того, зменшено від’ємне значення між сумою податкового зобов’язання та сумою податкового кредиту в сумі 53,0 тис.грн.

Які питання на сьогодні є найбільш проблемними у діяльності податкової служби?

Перш за все, це визнання угод між суб’єктами господарювання недійсними. За результатами понад чотирьохсот перевірок було встановлено нікчемність укладених правочинів з платниками податків області на суму понад 100 мільйонів гривень. Після відпрацювання таких матеріалів сума бюджетного відшкодування зменшилась на 66,4 млн.грн.. Роль ризикоорієнтованої системи у веденні контрольно – перевірочної роботи – виявляти не тільки посередників, а і конкретних замовників послуг схем мінімізації. Результат буде досягнуто за умови відпрацювання схемного кредиту по всьому ланцюгу постачання та оперативного направлення матеріалів про визнання нікчемними укладених правочинів.

Яким чином податківці стимулюють суб’єктів господарювання до прозорої роботи? І чи можуть підприємці захистити свій бізнес від недобросовісних партнерів?

Ми постійно проводимо бесіди з керівниками підприємств, які задіяні у проведені операцій за участю „фіктивних” суб’єктів господарювання. Пропонуємо посадовим особам більш ретельно вибирати контрагентів, з інформацією про яких можна ознайомитись на офіційному сайті ДПС України „Дізнайся більше про свого бізнес – партнера”. Наступна, але не менш актуальна, проблема – це пасивність платників у процесі обов’язкової реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних. Ігнорування вимог Податкового кодексу продавцями спричинило значні проблеми у їх контрагентів – в своїй більшості сумлінних покупців. Останні не змогли отримати податковий кредит через відсутність факту реєстрації накладної у Державному реєстрі. Лише за наслідками червня покупці були змушені переплатити більш ніж півмільйона гривень. Майже 600 тис грн. до сплати донараховано за наслідками липня поточного року через відсутність податкових накладних у Єдиному реєстрі. Тож, як бачимо, у цій ситуації постраждали не винуватці, а їх контрагенти, які закон не порушували.

Чи може покупець якимось чином самостійно перевірити, чи дійсно видана йому податкова накладна зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних?

Так, техніка у органах податкової служби і до цього давно дійшла. Щоб вберегти себе від невигідної співпраці, покупець повинен скласти запит до податкового органу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення в електронному вигляді. Органи податкової служби перевіряють відповідні відомості Єдиного реєстру, після чого покупцеві надсилається витяг не пізніше операційного дня, що настає за днем надходження запиту. Ще хочу нагадати, що з наступного року своєї черги чекають податкові накладні із сумами ПДВ понад 10 тисяч гривень. Відтоді обов’язковій реєстрації підлягають накладні, виписані при постачанні імпортованих і підакцизних товарів.

В розвинутих країнах, до яких прагне долучитися Україна, розвиток малого та середнього бізнесу – це запорука стабільності національної економіки та добробуту значної частини громадян, основа середнього класу. Які ініціативи податкової служби можна окремо відзначити цього року?

Це давно сприймається як аксіома: успіху надходжень значно сприяють і якісний сервіс для платників податків, і нововведення у діяльності податкової служби. Тому працівники нашого відомства усіляко сприяють становленню малого і середнього бізнесу області. І вже сьогодні маємо що запропонувати вінничанам. Нинішній рік діяльності податкової вирізняється великою кількістю ініціатив, запроваджень нових програм і проектів. Ми прагнемо перейти на електронну звітність. Плануємо розробити повноцінну базу документів для використання громадянами. Скажімо, вже незабаром кожен матиме власний віртуальний «кабінет» із індивідуальним паролем. Заходячи туди, ви бачитимете максимум інформації про свої документи, нарахування відповідних платежів, заборгованість тощо. До того ж це дасть можливість у будь-який зручний час врегулювати нагальні проблеми, поставити спеціалістові запитання та отримати на нього відповідь у режимі онлайн.

Що Ви порадите тим суб’єктам господарювання, які мають намір скористатися такими новаціями?

Перш за все, щоб відчути переваги такого сервісу, до нього потрібно готуватися завчасно. Раджу підприємцям насамперед подбати про оснащення свого робочого місця сучасною комп’ютерною технікою і придбати ключі електронно-цифрового підпису. До речі, хочу відзначити, що значна кількість платників Вінницької області вже давно перейшли сьогодні на звітування в режимі „онлайн”. У вересні цього року майже 54% платників ПДВ надали податкову звітність до органів податкової служби в області засобами телекомунікаційного зв\'язку. За рік кількість таких платників виросла майже в півтора рази. Збільшення числа платників, які вибирають спосіб подачі звітності по e-mail підкреслює вигоди «безпаперової» здачі звітів. Адже це, перш за все, економія часу, а також засобів, які раніше витрачалися на придбання бланків звітності.

Чи є зворотній зв’язок із представниками підприємництва, яким чином ви можете дізнатись про їх реакцію на ініціативи податкової служби?

Розкажу про конкретний випадок. На нещодавньому засіданні „круглого столу”, який наша служба проводила спільно із територіальним відділенням АППУ, бізнесмени ще перед початком заходу подякували податківцям за надану їм можливість висловити свою позицію за допомогою своєрідного подарунка до Дня підприємців – скриньки для збору пропозицій та зауважень. Такі скриньки були встановлені у кожній податковій інспекції регіону і відтоді відкриті для всіх жителів області. Ми здійснюємо конкретні кроки, як і обіцяли. Ми прагнемо з перших вуст почути про наболілі проблеми представників малого та середнього бізнесу. Тому намагаємось усі зустрічі з представниками підприємництва проводити у площині ділового спілкування.


Переглядів: 4810
Поширень: 0