Керівник розвитку велосипедної інфраструктури у Вінниці Олег Крупський нещодавно побував у Полтаві на "Велофорумі 2013". Каже, почув і бачив там багато цікавого і корисного щодо велосипедного транспорту і його популяризації у містах України. У Вінницю Олег повернувся з цікавими ідеями і враженнями, якими ділиться з читачами газети "Місто".

Олег Крупський- Олеже, що особисто тебе зацікавило з представленого на форумі?
- Ми переймали досвід інших міст. Дивилися, як вони розвиваються у плані велоруху, щоб у наступному році зробити велопрорив і у нас. У деяких містах велосипедною інфраструктурою займаються громадські організації, у інших ці функції виконує секретаріат міської ради або комерційні й благодійні організації. Цікавою була доповідь велоексперта з Мінська. За указом Президента, там створили велодоріжку, яка сполучила два кінці міста. За один сезон у них вздовж річки "виросла" велодоріжка завширшки до трьох метрів, протяжністю 26 км - з двома мостами, естакадами, відокремленими тротуарами, викладеними бордюрним каменем. Такий досвід варто перейняти й містам України, особливо тим, що мають річку у центральній частині, і цю зону можна використовувати не тільки як транспортну, а й як рекреаційну - для відпочинку і занять спортом.

- У Вінниці це реально застосувати?
- Звісно, можна. Наприклад, Сабарів поєднати з центральною частиною, включаючи пляж "Хімік". Прокласти доріжку із північної окружної дороги до Сабарівської ГЕС, вздовж набережної Південного Бугу, використовуючи облаштовані набережні ділянки. Таким чином люди із Сабарова і Старого Міста зможуть подорожувати у Центр. У фінансовому плані роботи обійдуться дорого, адже на маршруті переважає болотяний ґрунт, його потрібно утрамбувати, облаштувавши асфальто-бетонне покриття. Це дороге задоволення, але гарна можливість для приваблення туристів. Перспективи і можливості є, питання у фінансових вливаннях.

До речі, ще цікавим рішенням, озвученим на велофорумі, був проект від мінського велотовариства під назвою "Гараж 38". Хлопці переобладнали звичайний гараж, розфарбували стіни, зробили косметичний ремонт, за рахунок благодійних пожертв придбали інструменти для обслуговування велосипедистів. Відтак будь-хто може там безплатно відремонтувати свій велосипед, ознайомитися з правилами дорожнього руху, навчитися самостійно ремонтувати байк. Проект повністю соціальний і не потребує особливих вкладень, адже у кожного вдома знайдеться ключ чи кілька зайвих запчастин. Навіть людина, не маючи велосипеда, може прийти в гараж і скласти там його собі сама. Для організаторів велогаража головне, щоб побільше людей користувалися велосипедами і із задоволенням їздили кататися.

- Чий досвід ще сподобався?
- У Миколаєві двоє студентів відкрили велопрокат і здають в оренду велосипеди по 10 гривень на годину. Їхня родзинка - розробка маршрутів містом і за його околицями, показ просвітницьких фільмів, у яких використані зйомки із велотурів. Вони працюють над велокультурою, намагаються сприяти тому, щоб велосипедисти на вулиці завжди віталися і посміхалися один одному, мовляв, "Ми кльові, крутимо педалі!". Піднімають настрій і собі, і учасникам руху.

- Де велосипедна сфера найбільш розвинута і на якому рівні, на твою думку, Вінниця?
- У Донецьку. Там за останній рік за рахунок бюджету і спонсорських коштів створили найбільшу кількість велодоріжок в Україні, випередивши у цьому плані Київ. Якщо у столиці за два роки зробили 60 км доріжок, то у Донецьку їх за один сезон з\'явилося на 15-20 км більше. Київ, Донецьк і Львів успішно використовують маркування доріжок за рахунок тротуарів, облаштовують пандуси і болларди, які перешкоджають паркуванню авто.

У Вінниці створюють велодоріжки такі, як і в Києві, у Європі. Проблема Вінниці - у винятково бюджетному фінансуванні велоруху. Адже, наприклад, Львів, Київ, Донецьк і Харків, які приймали "Євро 2012", тепер успішно співпрацюють з німецькою організацією "GIZ". Та виділяє кошти на реконструкцію, проведення семінарів, фінансує роботу спеціалістів і розробку проектів, а гроші з бюджету використовують тільки для будівництва. Ми ж повинні оплачувати і документацію, і погодження проекту, і саме будівництво.

Олег Крупський- Який обсяг велодоріжок із запланованого уже є у нашому місті?
- З урахуванням вулиці Іванова, яка додала 1,3 км велодоріжок, зараз їх понад 11 кілометрів. Триває реконструкція на перехресті Келецька-Квятека. І на новозбудованій дорозі через вул.Стельмаха з\'являться додаткові метри. Згідно із ухваленою програмою, на сьогодні у Вінниці створено 10% велодоріжок. Фактично велосипедист, згідно із Правилом дорожнього руху, може рухатися будь-якою проїжджою частиною, головне - їхати обережно, використовувати ліхтарі і світловідбиваючі елементи.

Для безпеки велосипедистів створюємо додаткові умови за рахунок проїжджої частини або тротуару. Утім ДАІ не завжди задоволена цим, адже більшість ДТП за участю велосипедистів і водіїв трапляються якраз на дорогах, під час маневрування. Але про маневрування у документах ніхто ніколи не пише, як і про те, що велосипедист насправді об\'їжджав припаркований автомобіль - вказують лише, що виїхав на дорогу.

- Наскільки місту допомогла організація велоруху?
- Це вплинуло на формування культури громадян, адже кілька років тому велосипедисти взагалі дико сприймалися перехожими. Із популяризацією велоруху люди зрозуміли, що велосипед - це модно і дуже практично. Я, наприклад, щодня на роботу добираюся велосипедом (з Вишеньки у Центр. - Авт.), заощаджую 15 хвилин в один бік, адже транспортом, з урахуванням заторів, треба добиратися 45 хвилин.

Кількість велосипедистів на вінницьких вулицях за останні роки збільшилася - і це видно з велопробігів та інших заходів. Перехожі і мами з колясками уже не так масово користуються доріжками з розміткою, пропускають велосипедистів. Та й самі велолюбителі власну культуру підвищили, не мчать по 30 км на годину, чемно пригальмовують і об\'їжджають пішоходів. Цього року під час акції для автомобілістів ми провели роз\'яснювальну роботу, нагадуючи, що паркування на велодоріжках - це порушення двох пунктів Правил дорожнього руху. Працівники ДАІ теж провели профілактичну роботу, декого штрафували. Стало менше любителів паркувати свою машину у невстановлених місцях.

- Чи підраховувалася кількість велосипедистів у Вінниці?
- За неофіційними даними, близько 1,5 тисячі мешканців щодня користуються велосипедом для поїздок на роботу, навчання і у торговельні центри. Розробляючи велоструктуру у місті, ми опираємося на бюджети різних департаментів: комунального господарства, благоустрою і капітального будівництва. Під будівництво або реконструкцію вулиць одразу закладаємо перспективну велодоріжку, розроблену за рекомендаціями голландських велоекспертів, які уже двічі приїздили до нашого міста.

За вісім-десять років, не вливаючи додаткових коштів, ми зможемо об\'єднати Вінницю в єдину веломережу.


Переглядів: 5551
Поширень: 0